Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Muziek als omzetmaker

6 februari 2015 - Een wijnwinkel die z'n omzet ziet verveelvoudigen dankzij het draaien van klassieke achtergrondmuziek, draaiorgels op straat die klanten juist wéghouden uit een winkel: voorbeelden van de invloed die muziek op ons koopgedrag kan hebben.

Veel grote winkelketens en supermarkten zijn zich daar al jaren van bewust, maar volgens het online kennisplatform Muziek Werkt valt er voor veel kleinere winkels en cafés op dit gebied - letterlijk - nog veel winst te halen. "Muziek zou een vast onderdeel moeten zijn van de uitstraling van een bedrijf."

Muziek Werkt
De website Muziek Werkt heeft in het tweede jaar van z'n bestaan het aantal bezoekers flink zien stijgen, constateert Frank Janssen, woordvoerder van Buma/Stemra. Rechtenorganisaties Buma/Stemra en Sena zijn initiatiefnemer van Muziek Werkt. Janssen: "We zien dat ondernemers zich steeds meer bewust worden van de invloed van muziek op hun publiek. Muziek kan in een winkel de omzet stimuleren, in een café zorgen dat mensen langer blijven en in een wachtruimte voor een ontspannen gevoel zorgen. Maar we constateren ook dat ondernemers vaak ondersteuning kunnen gebruiken om hun wensen in een effectieve muziekkeuze te vertalen".

Handige checklist
Het gratis toegankelijke platform Muziek Werkt streeft ernaar dat iedere ondernemer gaat nadenken over z'n eigen 'sound-identiteit'. Melanie van de Kuinder, woordvoerster Sena: "Wij helpen ze bij hun vraag: wat wil ik met de muziek in mijn onderneming bereiken? Muziek zou een vast onderdeel moeten zijn van de uitstraling van een bedrijf. Daarom vind je op de website veel gerichte informatie en een checklist. Daarmee kunnen ondernemers bepalen welke muzikale stappen genomen moeten worden om meer rendement uit de bezoekende consumenten te halen".

Muziekadvies op maat winnen
Op Muziek Werkt staan ook de resultaten van vijf grote nationale en internationale onderzoeken op het gebied consument en muziek. Zo is onder andere te vinden dat 63 procent van de bezoekers van een horecagelegenheid best bereid is om wat meer te betalen voor een consumptie als daar leuke muziek wordt gedraaid. Van de Kuinder: "Ons doel met dit platform is om onze kennis met zoveel mogelijk ondernemers te delen. Om dat te stimuleren geven we dit voorjaar een 'muziekadvies op maat' weg. Ondernemers die zich aanmelden, maken kans op professionele begeleiding bij het bepalen van een unieke muziek-identiteit, tot het aanleveren van een playlist aan toe. De winnaar krijgt zelfs een geluidsinstallatie die precies is afgestemd op de akoestiek van hun zaak."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.