Nieuws
Op naar een gedigitaliseerde toekomst voor Europese bedrijven
3 maart 2015 - Kent u Back to the Future II nog? In deze cultfilm uit 1989 wordt voorspeld dat in het jaar 2015 de wereld veroverd zou zijn door hoverboards, vliegende auto’s en gympen met automatisch strikkende veters.
Hoewel we nu kunnen concluderen dat deze gadgets niet tot zeer beperkt zijn uitgevonden, is 1989 volgens Mark Boelhouwer, CEO van Ricoh Nederland, een bepalend jaar geweest voor de manier waarop we in 2015 communiceren en werken. "De opkomst van het World Wide Web heeft de manier waarop we werken drastisch veranderd. We bevinden ons nu in een stroomversnelling van technologische veranderingen, die ervoor zorgt dat het controleren en evalueren van processen, hulpmiddelen en manieren van werken constant bovenaan de agenda staat. Nu, een kwart eeuw na de geboorte van het Web, moeten organisaties de kracht van digitalisering begrijpen en benutten om mee te kunnen gaan in de volgende golf van de technologische revolutie."Digitale revolutie
Individuen, organisaties en gemeenschappen maken gebruik van de kracht van de digitale revolutie. Uit recent onderzoek blijkt dat 71 procent van de bestuurders verwacht binnen vier jaar digitaal volwassen te zijn. Dit betekent dat een organisatie geavanceerde hulpmiddelen gebruikt die prestaties bevorderen, initiatieven op technologisch gebied omarmt en vooral gebruik maakt van digitale processen. In het algemeen lijken bestuurders ervan overtuigd dat digitalisering besluitvorming verbetert en groei stimuleert. Dit vertrouwen in de kracht van digitale oplossingen is van belang voor een versnelde digitale transformatie.
Obstakels
Toch ziet Boelhouwer nog obstakels. "Eén van de redenen hiervoor is dat we de digitale technologieën die deel zijn gaan uitmaken van ons leven als vanzelfsprekend zijn gaan zien. Hierdoor halen we niet meer alles eruit wat erin zit. Hulpmiddelen als digitale factuurverwerking of digitaal inkopen klinken niet revolutionair, maar kunnen achter de schermen een groot verschil maken voor de effectiviteit van werkprocessen. Op de lange termijn kunnen ze een belangrijke rol spelen bij groei en concurrentiekracht. Zo is de kostenbesparing bij digitale factuurverwerking bijvoorbeeld erg hoog. Gemiddeld is een organisatie 11,10 euro kwijt aan de verwerking van een papieren factuur, maar slechts 4,70 euro aan een digitale factuur. Op grotere schaal voorspelt de Europese Commissie dat met de invoer van digitale factuurverwerking voor openbare aanbesteding 2,3 miljard euro bespaard kan worden binnen de Europese Unie."
Digitale transformatie
Deze stap richting digitalisering van bedrijfskritische processen lijkt een hele onderneming voor kleinere organisaties. Maar dit is precies waar het bij digitalisering om gaat. Voor kleine of middelgrote organisaties (MKB) kan zelfs een kleine verandering een grote impact hebben.
Veel organisaties zijn zich hiervan bewust en grijpen hun kans. Uit onderzoek blijkt dat kleine Europese organisaties sneller dan grote organisaties initiatieven tot digitale transformatie hebben opgepakt. Een voorbeeld hiervan is digitalisering van documenten. Maar liefst 79 procent van de kleine bedrijven zegt te werken met digitale processen, wat een concurrentievoordeel oplevert.
Slimme groei
Boelhouwer: "Het is niet toevallig dat slimme groei, deels door de digitale economie, tot de drie kernprioriteiten behoort van de Europa 2020-strategie van de Europese Commissie. Daarnaast heeft de Europese Commissie beloofd om in het kader van hun werkprogramma voor het volgende jaar de juiste omstandigheden voor een digitale omgeving te creëren en groei, innovatie en sociale ontwikkeling te stimuleren. Als digitalisering op een goede manier wordt opgezet en ondersteund, kan dit flink bijdragen aan de groei van een aantal belangrijke sectoren, waaronder de gezondheidszorg, financiële sector, publieke sector en onderwijs.
Laten we van 2015 het jaar van de versnelde verandering maken. Door de voordelen van slimme oplossingen thuis, op school en op het werk te laten zien, kunnen we besparen en efficiënter werken. Zo zetten we een stap richting meer welvaart en groei. Deze digitale innovaties zijn misschien niet zo spannend als Marty McFly’s hoverboard, maar hebben zeker meer effect op de langere termijn." Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief