Nieuws
Nederlandse m-commerce bestedingen verdubbelen
11 maart 2015 - Nederlanders verwachten dit jaar bijna een vijfde (18,3 procent) van alle online aankopen via mobiele apparaten te doen, zo blijkt uit een internationale studie van ActiePagina.nl.
De studie, uitgevoerd door het Centre for Retail Research (CRR), presenteert de kerncijfers en trends voor mobile retail in acht Europese markten en Noord-Amerika.Snelgroeiende markt
De studie bevestigt dat Nederland één van de snelst groeiende e-commerce markten in Europa is. In heel Europa groeit de m-commerce omzet naar verwachting met 88,8 procent in 2015, terwijl de Nederlandse m-commerce omzet waarschijnlijk met 92,5 procent zal stijgen. De snelst groeiende markten voor m-commerce in Europa zijn Polen (108,8 procent), Duitsland (103,1 procent) en Spanje (97,4 procent). De VS m-commerce markt groeit met 63,1 procent.
Mobiel is drijvende kracht
Giulio Montemagno, Senior Vice President van RetailMeNot, Inc., stelt: "Mobile is nu de drijvende kracht achter de groei van e-commerce. Ons onderzoek suggereert dat mobile voor veel Nederlanders steeds meer een 'shopping partner' wordt. Bijna driekwart van de mobiele gebruikers bezoekt regelmatig de websites van hun favoriete retailer's om te kijken, maar zeker ook om aankopen te doen. Bij een aantal van onze partners komen maar liefst één op de twee websitebezoeken door mobiel. Deze cijfers laten zien dat het negeren van mobiel in 2015 gewoon geen optie meer is voor retailers."
PC's blijven dominant kanaal voor online aankopen, maar mobile groeit snel
Terwijl PC’s nog steeds de eerste plek innemen als het gaat om online transacties van consumenten, blijkt uit het rapport dat de verkoop via smartphones en tablets snel groeit.
In heel Europa wordt verwacht dat de verkoop via tablets dit jaar groeit met 83,6 procent en via smartphones met 92,8 procent. Het aantal aankopen via tablets in Nederland stijgt met 110,3 procent (0,61 miljard euro) tegenover 123,1 procent in 2014 (0,29 miljard euro) en het aantal smartphone-aankopen neemt toe met 9,6 procent, tegenover 6,4 procent in 2014.
Hoewel consumenten steeds vaker hun mobiele apparaten gebruiken om naar productinformatie te zoeken, prijzen te vergelijken of digitale coupons en aanbiedingen te bekijken, vinden de meeste transacties nog steeds via andere kanalen plaats.
Naadloze multichannel-ervaring
Giulio Montemagno voegt eraan toe: "Mobile moet geïntegreerd worden in alles wat winkeliers doen, omdat consumenten dit steeds meer verwachten. Zij maken geen verschil in online of offline, maar willen gewoon winkelen en de beste aanbiedingen krijgen op de manier die het best bij hen past. Savvy retailers hebben dit erkend en beginnen al nieuwe technologieën te omarmen, zoals geolocalisation, ibeacons, en mobiele coupons. Zij benaderen consumenten via het apparaat dat ze het meest gebruiken en bieden een naadloze winkel en multichannel-ervaring." Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief