Nieuws
Nederlander besteedt 784 euro aan online aankopen in 2015
7 april 2015 - Nederlandse online shoppers geven komend jaar naar verwachting 784 euro uit. Dit is een stijging van 8,1 procent ten opzichte van 725 euro in 2014.
Hiermee geven we minder uit dan het Europese gemiddelde: naar verwachting geven Europese online shoppers in 2015 gemiddeld 970 euro uit, dat is 11,1 procent meer dan vorig jaar. Het Verenigd Koninkrijk is koploper wanneer het gaat om online bestedingen met een totaal van 1.389 euro per persoon, gevolgd door de Verenigde Staten (1.325), Duitsland (1.211) en Frankrijk 1.002). Dit blijkt uit recent onderzoek van ActiePagina.nl.Online shoppen
Nederlanders winkelen naar verwachting iets vaker online in 2015. Dit resulteert in 12,5 aankopen per persoon dit jaar ten opzichte van 11,2 online aankopen vorig jaar. Shoppers in Nederland besteden dit jaar gemiddeld 62,83 euro per online transactie, ten opzichte van 64,77 euro in 2014. Britten zijn naar verwachting de meest frequente online shoppers van Europa met een gemiddelde van 21 transacties. Zweedse shoppers geven daarentegen het meest uit per transactie (66,78 euro).
Mike Lester, General Manager ActiePagina.nl, zegt: "De investeringen van retailers in een betere online winkelervaring en meer gerichte consumer targeting werpen duidelijk hun vruchten af. Bijna de helft van alle Nederlanders winkelt online en geeft daarbij steeds meer uit, dit biedt kansen voor retailers."
E-commerce drijvende kracht achter groei van retail
De sterke online verkoopgroei compenseert de dalende offline winkelverkoop in alle onderzochte markten. In heel Europa verwacht men een dalende winkelverkoop van 1,4 procent in 2015 en een stijging van online verkopen (18,4 procent). Dit betekent dat de totale retailverkoop in Europa groeit met gemiddeld 2,0 procent in 2015.
De retailverkoop in de Verenigde Staten en Polen groeit het snelst in 2015. In beide landen wordt een groei van 3,6 procent verwacht, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk met 3,5 procent. Italië heeft dit jaar de minste groei (0,3 procent), gevolgd door Nederland (1,0 procent) en Frankrijk en Spanje (1,2 procent). In Nederland daalt naar verwachting de winkelomzet met 1,4 procent, terwijl de totale retailverkoop stijgt met 1,0 procent.
Winkeliers omarmen technologie
"Hoewel de traditionele winkelverkoop minder lijkt te worden, kiezen veel winkeliers ervoor zich niet tegen deze trend te verzetten, maar juist nieuwe technologieën te omarmen om de consument beter te betrekken. In 2015 verwachten we dat nog meer retailers profiteren van mobile en de relatief nieuwe beacon-technologie om nog beter op de behoeften van consumenten in te spelen en hun shopping-ervaring zowel on- als offline nog relevanter te maken," aldus Lester. "Ondanks dat online retail de snelste groei doormaakt, blijven winkelstraten een integraal onderdeel van het retail-landschap. We zien dan ook veel online-only retailers de online- en offline-kloof overbruggen door een traditionele winkel te openen, bijvoorbeeld een pop-up shop, en op deze manier hun marktaandeel vergroten."
Europese e-commerce markt ziet sterke groei
De snelst groeiende e-commerce markt in Europa groeide 18,4 procent in 2014. Dit sterke groeitempo zal zich in 2015 en daarna waarschijnlijk voortzetten. Prognoses wijzen erop dat de online verkoop met nog eens 18,4 procent in 2015, en 18,7 procent in 2016 zal stijgen. In Nederland wordt een groei van 16,8 procent verwacht in 2015.
In Zweden groeit de e-commerce markt het minst van heel Europa, maar de markt is het meest volwassen; 69,8 procent van de Zweedse consumenten winkelen op het web. In Nederland winkelen in vergelijking 49 procent van de mensen online, terwijl in de Verenigde Staten het gemiddelde ligt op 57,4 procent. Het Europees gemiddelde ligt op 46,7 procent. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief