Nieuws
Nederlandse bedrijven willen snel betaald worden
16 april 2015 - Nederland heeft met 24 dagen de op twee na kortste binnenlandse betalingstermijn van West-Europa. Dat is maar liefst tien dagen korter dan het West-Europese gemiddelde.
In de afgelopen twee jaar is de Nederlandse betalingstermijn gemiddeld met twee dagen afgenomen. Ook de betalingstermijn voor buitenlandse klanten ligt met 25 dagen ver beneden het gemiddelde in West-Europa van 32 dagen. In twee jaar tijd is de gemiddelde termijn voor buitenlandse betalingen met vier dagen afgenomen. Dit blijkt uit de Betalingsbarometer van Atradius die jaarlijks verschijnt op basis van onderzoek waaraan bijna 3.000 bedrijven in dertien West-Europese landen hebben meegewerkt.Te laat
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat in West-Europa 40 procent van de totale waarde van facturen te laat wordt betaald. Zeven procent van de rekeningen is na 90 dagen nog niet voldaan en gemiddeld 1,2 procent van die facturen wordt als oninbaar afgeschreven. In Nederland ligt het aantal oninbare facturen met 0,8 procent iets lager.
"Het bescheiden, recentelijk ingezette economische herstel, heeft slechts een beperkte invloed op het hoge niveau van wanbetalingen en faillissementen, met name in de eurozone," aldus Tom Kaars Sijpesteijn, algemeen directeur van Atradius Nederland. "We verwachten weliswaar een verbetering in sommige markten, zoals Nederland, Spanje, België en het Verenigd Koninkrijk, maar in de meeste markten is onze voorspelling voor 2015 een stabilisatie van de insolventieniveaus. In sommige landen verwachten we zelfs een verslechtering. In het huidige economische klimaat is het daarom essentieel dat bedrijven zich (blijven) richten op creditmanagement om cashflowproblemen te voorkomen."
Liquiditeitsproblemen
Liquiditeitsproblemen blijven de voornaamste reden voor vertraging in de betaling. Ruim de helft van de Nederlandse respondenten stelt dat dit de grootste oorzaak is van het niet tijdig betalen van binnenlandse facturen. Betalingsachterstanden van buitenlandse klanten hebben volgens 48,1 procent van de Nederlandse respondenten te maken met onvoldoende beschikbaarheid van financiële middelen. Dit ligt ver boven het West-Europese gemiddelde van 37 procent.
Grootste uitdaging 2015
Ongeacht de reden voor klanten om de betaling van facturen uit te stellen, kunnen de administratieve en financiële kosten van achterstallige vorderingen voor leveranciers aanzienlijk zijn. Bijna een kwart van de respondenten zegt dan ook dat kostenbeheersing hun grootste uitdaging is voor de winstgevendheid in 2015. Vooral in Nederland is kostenbeheersing een grote zorg, maar liefst 29 procent van de Nederlandse ondernemers beschouwt dit als het belangrijkste aandachtspunt voor 2015.
Het rapport met de bevindingen van de 2015-editie van de Betalingsbarometer van Atradius voor Nederland is beschikbaar op www.atradius.nl in de rubriek Publicaties. Het volledige rapport is te downloaden via www.atradius.com. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief