Nieuws
Zzp'er is kostwinner
15 juni 2015 - In totaal zijn 757.000 zzp’ers kostwinner binnen het gezin, dat zijn driekwart van alle zzp’ers in Nederland. Slechts 15,5 procent van de zzp’ers is qua inkomen afhankelijk van de partner.
Ondanks dat zzp’ers vaak kostwinners zijn, biedt de zzp’er diensten gratis aan of verlaagd zijn tarief om op deze manier invloed uit te oefenen op de opdracht. Dit blijkt uit onderzoek van de ZZP Barometer onder 774 zzp’ers in opdracht van IT-Staffing.Zzp’er brengt het brood op de plank
Een klein deel van de zzp’ers (15,5 procent) is qua inkomen afhankelijk van zijn of haar partner. Het merendeel (75,1 procent) is hoofdkostwinner. Gemiddeld besteedt de zzp’er 2,9 uur per week aan marketing en 3,2 uur per week aan acquisitie om voldoende opdrachten te bemachtigen.
Zzp’ers worden voornamelijk via offline kanalen gevonden
Online marktplaatsen, waaronder innovatie apps als Airbnb, TaskRabbit en Uber, zijn in opkomst en worden door een deel van de zzp’ers (4,7 procent) als inkomst gezien. Toch worden zzp’ers voornamelijk (64,5 procent) via offline kanalen gevonden door klanten en opdrachtgevers. Intermediairs zijn een belangrijk kanaal om tot een opdracht te komen, gemiddeld staan zzp’ers bij zeven intermediairs ingeschreven.
Werken voor (n)iets
Het verlagen van het tarief of het gratis leveren van diensten kan diverse redenen hebben. Bijvoorbeeld als dit invloed kan hebben op de inhoud van de opdracht (43,6 procent) of het uitzicht op vervolg (38,9 procent). De belangrijkste reden (53,5 procent) om te werken tegen een verlaagd tarief is de lengte van de opdracht.
De meerderheid (65,1 procent) van de zzp’ers werkt weleens gratis. Dit kan gaan om het kosteloos aanbieden van hun dienst(en) aan kennissen, vrienden en familie. Maar soms is het gratis leveren van diensten een manier om binnen te komen bij de ideale klant of opdrachtgever.
De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief