Nieuws
E-bike wordt trend onder jongeren
16 juni 2015 - In de toekomst zijn scooters verleden tijd en rijdt de jeugd op een e-bike. Dit wordt bevestigd door één op de vijf Nederlanders, die denken dat e-bikes scooters gaan vervangen in de toekomst.
De voornaamste reden voor dit alternatief is omdat een e-bike een stuk goedkoper is (62 procent) dan een scooter. Dit blijkt uit onderzoek* van Shimano. Andere redenen waarom Nederlanders denken dat de jeugd voor een e-bike kiest in de toekomst zijn omdat het een gezondere keuze is (28 procent) en een e-bike veiliger is dan een scooter (zeventien procent). Jongeren zelf beamen dit, maar liefst 69 procent procent zegt in de toekomst te kiezen voor een e-bike vanwege de lagere kosten.Normale fiets is verleden tijd
De perceptie van Nederlanders over het gebruik van e-bikes in de toekomst is helder. Meer dan één op de drie Nederlanders denkt dat e-bike de normale fiets in de toekomst gaat vervangen. Daarnaast is één op de vijf Nederlanders van mening dat e-bikes in de toekomst dienen als populair alternatief voor het openbaar vervoer. De onafhankelijkheid die het oplevert is het meest gevoerde argument, 43 procent van de Nederlanders zou om deze reden kiezen voor een e-bike. Je hoeft geen vertrektijden van bussen, metro’s en trams meer in de gaten te houden.
Alternatief voor woon/werkverkeer
Dat een e-bike als populair alternatief wordt gezien voor het openbaar vervoer blijkt uit het feit dat Nederlanders aangeven een e-bike in de toekomst met name te gebruiken voor woon/werkverkeer (42 procent). Daarnaast denkt 34 procent van de Nederlanders een e-bike voornamelijk te gebruiken voor recreatieve doeleinden.
Recreatief fietsen in gebieden buiten de stad of het dorp met een e-bike is volgens 58 procent van de Nederlanders dan ook de voornaamste reden waarbij men de normale fiets of auto laat staan. Andere bestemmingen waar men heen gaat met de e-bike in plaats van de auto of normale fiets is naar familie en vrienden (34 procent) of in heuvelachtige gebieden (30 procent).
*Onderzoek in opdracht van Shimano uitgevoerd door Multiscope onder 1.000 respondenten, april 2015 Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief