Nieuws
Sterke regionale verschillen interesse Samsung smartphones en iPhones
8 juli 2015 - Online merkvoorkeuren verschillen per provincie. Zo zijn Drentenaren veel meer geïnteresseerd in een Samsung smartphone dan in een iPhone.
Drentenaren bekijken online zes keer zo veel Samsung smartphones als iPhones In de Randstad is de iPhone juist populair. Dat blijkt uit onderzoek van Vergelijk.nl. De website onderzocht bezoekersgedrag op de eigen website over de afgelopen vijf jaar.De andere provincies waar de Samsung in vergelijking met de iPhone het populairst is, zijn Friesland, Groningen en Gelderland. Ben Kerkhof, directeur van Vergelijk.nl, zegt: "Er is sprake van een tegenstelling tussen de Randstad en de rest van Nederland. Hier kunnen inkopers bij retailers zeker rekening mee houden, door het productaanbod beter te laten aansluiten bij de wensen van de klant."
Bezoekers gebruiken in meeste provincies Samsung telefoon
De interesse in de smartphones op Vergelijk.nl komt overeen met de mobiele apparaten waarmee Nederlanders de website bezoeken. In 8 provincies bezoeken meer mensen de website met één van de Samsung smartphones dan met een iPhone. In Drenthe is dit verschil het grootst, daar wordt 28 procent vaker met een Samsung dan met een iPhone online gewinkeld. Alleen in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Noord-Brabant wordt de iPhone vaker gebruikt dan een Samsung telefoon. In Utrecht shoppen mensen zelfs 25 procent vaker met een iPhone. "Als winkelier in Utrecht zou ik ervoor zorgen dat mijn webshop het in ieder geval goed doet op het iOS besturingssysteem," aldus Kerkhof.
Van wasmachines tot gameconsoles
De verschillende merkvoorkeuren zijn ook bij andere elektronica en witgoed zichtbaar. Zo toont het onderzoek dat er ook op het gebied van spelcomputers van Sony (Playstation) en Microsoft (XBox) verschillen zijn. In Overijssel is relatief de meeste interesse in consoles van Microsoft, in Flevoland juist voor Sony. Tijdens het onderzoek werd er ook gekeken naar Bosch en Miele wasmachines. In de meeste provincies lag deze interesse nagenoeg gelijk. Uitschieters waren Overijssel, waar er bijna twee keer zo veel naar Mieles werd gekeken en Flevoland, waar er juist meer dan twee keer zoveel Bosch wasmachines werden bekeken. Kerkhof: "De online trends die wij vinden, gelden wellicht ook voor offline winkels. Het is zeker aan te raden om dergelijke trends in de gaten te houden, omdat in de nabije toekomst online en offline winkels steeds meer naar elkaar toe groeien." Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief