Nieuws
Bedrijf starten – denk als een ondernemer
16 juli 2015 - Jaarlijks starten meer dan 100.00 mensen een eigen bedrijf. De redenen variëren van meer vrijheid hebben, hun passie te volgen, hun creativiteit kwijt kunnen of om op hun eigen manier een positieve bijdrage te leveren aan de wereld.
Helaas blijkt uit onderzoek van de Kamer van Koophandel dat tussen de 85 tot 95 procent van alle startende ondernemers stoppen, in de eerste vijf tot tien jaar. Dit komt omdat de overgrote meerderheid van de ondernemers geen kennis heeft van het ondernemen en de werknemers-mindset hebben. Hieronder legt Johan Korsten, eigenaar van 123bedrijfstarten uit waarom dit is.Geen goede kennis van het ondernemen
Veel ondernemers die hun eigen bedrijf starten of runnen hebben vaak alleen kennis van hun expertise. Ze zijn bijvoorbeeld een kapper, een coach, een automonteur of een webdesigner. Maar wat ze niet weten, is hoe ze moeten ondernemen. "Weten hoe u moet ondernemen is net zo belangrijk, of nog belangrijker," stelt Korsten. "Weten hoe u moet ondernemen vergroot uw kans op succes als ondernemer."
Geen ondernemersmindset maar een werknemersmindset
"Veel startende ondernemers hebben de werknemersmindset, in plaats van de ondernemersmindset," weet Korsten uit ervaring. "Ze nemen hun mindset en ervaringen mee naar een nieuwe ervaring en dit neemt allerlei problemen met zich mee. U kunt namelijk niet denken als een werknemer als u een eigen bedrijf start of runt. U zult moeten denken als een ondernemer en proactief moeten zijn om succesvol te kunnen worden.
Veel ondernemers zijn zich niet bewust van het feit dat als u een werknemer bent en u op komt dagen, u tussen negen tot vijf netjes uw werk doet, u sowieso uw salaris ontvangt. Als u een ondernemer bent, maakt het niet uit of u op komt dagen op uw werk of niet, en is het werken van negen tot vijf geen garantie tot succes.
Als ondernemer zal u (zeker de eerste jaren) hard moeten werken om succesvol te kunnen worden met uw eigen bedrijf. Het starten van een bedrijf kost veel energie, net zoals het lanceren van een raket."
Klanten, klanten, klanten
Wat belangrijker is, is dat u potentiele klanten weet aan te trekken en deze om kunt zetten tot betalende klanten. Deze twee gebieden in een bedrijf zijn de belangrijkste onderdelen van een bedrijf en heten marketing en sales. "U moet uzelf als startende ondernemer dus richten op de marketing en de verkoop," adviseert Korsten. "Des te meer u verkoopt, des te meer u verdiend. Als ondernemer is er geen plafond die uw inkomen bepaald, maar er is ook geen bodem. Houd er dus rekening mee dat als u geen klanten weet te scoren u dus niets kan verdienen. Dit gebeurt te veel en komt omdat er niet wordt gedacht als een ondernemer." Doorsturen | 2 | Nieuwsbrief