Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Lichte omzetdaling totale non-food markt

20 augustus 2015 - De omzet van alle non-food markten bij elkaar opgeteld laat een lichte omzetdaling zien van een procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De omzetdaling wordt met name veroorzaakt door de markt voor Consumenten Elektronica en IT.

 
Beide markten daalden fors. Respectievelijk doordat het WK voetbal en de vervanging van Windows XP vorig jaar in deze periode voor een flinke toename van verkopen zorgde. Ook Fashion noteerde een min. Groeimarkten zijn er echter ook; Groot- en Klein Huishoudelijke apparaten, Entertainment en Telecom vertonen al een aantal kwartalen op rij een fikse omzetgroei. De markt voor Toerisme, Boeken en Doe Het Zelf ontwikkelde zich eveneens positief. De nieuwe Smart Home toepassing die in alle markten aanwezig is, zal in de nabije toekomst bijdragen aan omzetgroei. Dit blijkt uit de Q2 rapportage van GfK Retail Reports.

Consumenten Elektronica: TV verkopen in de min
De totale Consumenten Elektronica omzet daalt in het tweede kwartaal met 14,8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze daling is grotendeels toe te schrijven doordat vorig jaar het WK voetbal in deze periode voor een flinke toename van TV verkopen zorgde.

IT: Omzetdaling van twaalf procent door Windows XP effect
In het tweede kwartaal van 2015 verkeert de IT en Office markt nog steeds in zwaar weer. De omzetdaling nam in het tweede kwartaal verder toe tot  twaalf procent. In het tweede kwartaal van vorig jaar vervingen consumenten massaal hun PC met Windows XP omdat de ondersteuning voor dit systeem werd stopgezet. Deze voor IT & Office belangrijkste groep in omzet laat dit jaar aankopen achterwege hetgeen zwaar drukt op het totale groeicijfer.

Groot- en Klein Huishoudelijk blijven magische groeicijfers vertonen
Met ruim negen procent groei in het tweede kwartaal blijft de toename van de Groot Huishoudelijke apparaten ongekend sterk. Door het koude en natte voorjaar groeide de verkoop van droogtrommels met ruim tien procent. Ook de productgroepen ovens, afzuigkappen en inbouwkookplaten zorgden voor een grote omzetstijging in de Keuken Retail sector.
De omzet van Klein Huishoudelijke apparaten noteerde ook weer een stevige groei van zes procent. Consumenten zijn zich steeds meer bewust van een gezonde levensstijl. Dit zien we bijvoorbeeld terug in de sterke groeicijfers van friteuses (zonder olie), sapcentrifuges, en blenders.
Deze subcategorie ‘kitchen appliances’ liet een omzetgroei zien van vier procent. De subcategorie 'home comfort' liet een omzetgroei van twaalf procent zien mede door het succes van de verkoop van stofzuigers.

Doe Het Zelf: weer op koers
GfK rapporteert in het tweede kwartaal van 2015 voor het eerst sinds enkele kwartalen weer een omzetgroei van ruim drie procent. Binnen de bouwmarkten realiseerde de sectoren verf, behang, raamdecoratie en vloeren een stevige groei. Ook hout- en plaatmateriaal, deuren en kozijnen, en bouwmaterialen lieten in het tweede kwartaal een stevige groei.

Smart Home: veel verwachtingen voor Smart Home
Veel verwachtingen zijn er voor de Smart Home toepassingen die binnen diverse markten aan het ontstaan zijn. Uit GfK consumentenonderzoek (Smart Home Monitor) blijkt dat inmiddels 32 procent van de consumenten bekend is met de term ‘Smart Home’. Over het algemeen zijn jongeren tussen de achttien en 34 jaar en hoogopgeleiden, het sterkst geïnteresseerd in de aanschaf van dergelijke producten. Het interesse profiel verschilt echter sterk per apparaat! Gemak en besparing zijn één van de belangrijkste redenen voor de consument om dergelijke producten te gaan kopen. Consumenten denken bij Smart Home producten het snelst aan verwarming, verlichting, thermostaat, koelkasten, wasmachines en tv's.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.