Nieuws
Welke auto rijdt de zzp’er?
2 september 2015 - Onder de 1.008.000 zzp’ers die Nederland kent, zijn de automerken Volvo (8,7 procent) en Volkswagen (7,4 procent) marktleider.
Eén op de zeven zzp’ers (14,7 procent) is van plan het komen jaar over te stappen naar een ander automerk, en een Tesla (12,3 procent) of een Audi (12,1 procent) staat bovenaan het verlanglijstje. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer.Marktaandeel en groeipotentie
De groeipotentie van Tesla is daarmee zeer groot (1401 procent), aangezien het huidige marktaandeel van het relatief nieuwe automerk nog vrij laag is onder zzp’ers. Qua marktaandeel waren de snelste stijgers van het afgelopen jaar met name Mitsubishi (1104 procent), Saab (756 procent), Mazda (300 procent) en MINI (83 procent). Verder zijn Audi (76 procent), BMW (45 procent) en Mercedes (72 procent) favoriet bij de zzp’er en kunnen deze merken nog flink groeien, maar maken ze deze potentie beperkt waar.
BMW valt meest in de smaak
Zzp’ers die in een BMW rijden, zijn het meest tevreden over hun automerk (9,2), gevolgd door zzp’ers die in een Volvo (8,8), een Citroën (8,7) of een Toyota (8,6) rijden. Bijna vier op de tien zzp’ers (38 procent) geeft aan dat kosten hierbij belangrijker zijn dan gemak. De automerken kunnen met name hun social media (6,7), hun website (7,1) en hun apps en tools nog verbeteren, en scoren gezamenlijk het hoogst op betrouwbaarheid (8,3).
Over het onderzoek
De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 2.494 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan een miljoen zzp’ers die Nederland kent (CBS, mei 2015). De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic (download PNG-versie). Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief