Nieuws
Betaalgedrag Nederlands bedrijfsleven bereikt stipheidsrecord
8 september 2015 - Het betaalgedrag van het Nederlandse bedrijfsleven was nog nooit zo positief als tijdens het tweede kwartaal van 2015. Dat blijkt uit de barometer betaalgedrag van Graydon.
Gemiddeld werden facturen na 42,5 dagen voldaan. Een nieuw absoluut record sinds het begin van de metingen in 2002. Het groeiend vertrouwen van ondernemers in aanloop naar de zomer en de toenemende aandacht voor een goed credit management, zijn volgens Graydon de basis waarom het Nederlandse bedrijfsleven steeds stipter zijn facturen betaalt.Toenemend vertrouwen
Hans-Peter Vloemans, Sales Manager bij Graydon: "Het nieuwe record van 42,5 dagen wijst op een toenemend vertrouwen bij Nederlandse ondernemers. Dit heeft ertoe geleid dat ondernemers konden beschikken over meer liquiditeit en dus eerder in staat waren hun financiële verplichtingen te voldoen. Bovendien zien we dat bedrijven die beschikken over een goed credit management ervoor kunnen zorgen dat betalingsafspraken beter worden nageleefd."
Overheid betaalt niet sneller
Uit de barometer betaalgedrag van Graydon blijkt echter dat de trend van sneller betalen niet terug te zien is bij de overheid en de semi-overheid. Vloemans: "De overheid stond al niet bekend als een snelle betaler en in plaats van een verbetering blijkt uit onze nieuwe studie dat de overheid er – in vergelijking met vorig jaar - nog twee dagen langer over doet om haar rekeningen te betalen."
Facturen zakelijke dienstverlening snelst voldaan
Op sectorniveau valt in de Graydon barometer af te lezen dat facturen in de zakelijke dienstverlening met 38,7 dagen het snelst betaald worden. Daarna komen de land- en tuinbouw en de IT en telecom. Naast de eerder genoemde (semi)overheid, lopen de transportsector en de chemie branche achter met het betaalgedrag.
Goed betaalgedrag
Graydon ziet met tevredenheid dat de trend van stipter betalen zich ook in het tweede kwartaal van 2015 doorzet. Record op record als het gaat om goed betaalgedrag. "Toch moeten we vaststellen dat bijna anderhalve maand moeten wachten op het betalen van een factuur voor veel ondernemers nog steeds erg lang is. Het verder omlaag brengen van deze betaaltermijn is onontbeerlijk voor een financieel gezond onderneming," aldus Vloemans. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief