Nieuws
Wat is de groeiambitie van de zzp’er?
9 september 2015 - De zzp’er wil het komend jaar graag groeien. De meerderheid doet dit zonder personeel aan te nemen (78,4 procent). Eén op de acht zzp’ers wil groeien door wel personeel aan te nemen.
Meer omzet, meer klanten en meer winst zijn de drie groeidefinities die de zzp’er het vaakst noemt. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer in opdracht van Success Resources.Bijna alle zzp’ers geven aan sinds de start van hun bedrijf persoonlijk gegroeid te zijn. Iets meer dan de helft van hen heeft een groeidoelstelling vastgesteld, maar slechts een derde van hen communiceert deze ook met de buitenwereld.
Cursus en opleiding
Zes op de tien zzp’ers heeft het afgelopen jaar een opleiding of cursus gevolgd om zichzelf persoonlijk (door) te ontwikkelen. Gemiddeld geeft de zzp’er die iets aan persoonlijke ontwikkeling uitgeeft, 123,51 euro op maandbasis uit. Drie op de tien zzp’ers geeft hier niets aan uit of weer niet hoeveel hij hieraan spendeert.
Tevreden over groei
Eén op de vier zzp’ers laat zich door een personal coach, adviseur of mentor begeleiden op het gebied van groei. Desalniettemin is de meerderheid van de zzp’ers (61,3 procent) al tevreden met de groei die hij het afgelopen jaar met zijn bedrijf heeft gerealiseerd.
Over het onderzoek
De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 851 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan een miljoen zzp’ers die Nederland kent (CBS, mei 2015). Dit zzp-onderzoek is tot stand gekomen in opdracht van Success Resources, kennispartner van ZZP Barometer op het gebied van "Groei". Success Resources is een van de grootste organisators van seminars ter wereld. De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic: download PNG-versie.
Bron: ZZP Barometer Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief