Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Vier van de vijf fashionretailers missen SEO-kansen

25 september 2015 - Nederlandse moderetailers scoren tezamen gemiddeld nog steeds een onvoldoende als het gaat om hun vindbaarheid in Google: een 4,8. Al is er duidelijk wel een besef van het belang van online zichtbaarheid.

Vergeleken met 2013 is het percentage moderetailers die op dit gebied een voldoende scoort gestegen van zestien naar 21 procent. Dit blijkt uit het tweede onderzoek binnen de fashionbranche door ISM eCompany, een van de grootste e-commercebureaus in Nederland.

Websiteoptimalisatie
Jurjen Jongejan, Manager Online Marketing bij ISM eCompany: "We hebben op verschillende onderdelen onderzocht in hoeverre moderetailers hun website hebben geoptimaliseerd voor zoekmachines. De hele fashionbranche kunnen we dan gemiddeld nog geen voldoende geven, toch is er wel een stijgende lijn te zien. Ook positief is dat deze retailers steeds meer aandacht besteden aan mobiele ontwikkelingen. De markt groeit langzaamaan richting volwassenheid."

Mobiel speelt een steeds grotere rol
De afgelopen jaren is er veel veranderd in de online winkelstraat. Zo speelt mobiel een steeds grotere rol. Met alle ontwikkelingen op dit gebied is er meer dan genoeg reden voor ISM eCompany om voor een tweede keer de vindbaarheid van moderetailers te onderzoeken.
Voor dit onderzoek werden 85 online modeplatforms meegenomen die minimaal één fysieke vestiging in Nederland hebben. Verschillende aspecten van deze platform werden tegen het licht gehouden, zoals content, paginasnelheid, de URL-structuur en mobiele elementen. De cijfers voor twaalf van deze aspecten leverden samen een gemiddelde op voor elke moderetailer, die inzicht geeft in hun online vindbaarheid.

Only for Men en G-Star scoren met zoekmachineoptimalisatie
Van de onderzochte multi-brand webshops weet Only for Men de eerste plek in te nemen met een 7,4. The Stone en The Sting staan op de tweede en derde plek met respectievelijk een 6,9 en een 6,7. Ook van Tilburg, Sans, Shoeby, Scapino, Oger, Score, Lakeside, Roetgerink, Laredoute, Perfectly Basics, Smit Mode en Poet Zoomers scoren een voldoende. Waarbij de laatste - met een 5,5 - met hakken over de sloot komt. Voor de overige 28 onderzochte multi-brand moderetailers is er werk aan de winkel. Hun gemiddelde score op vindbaarheid in Google is onvoldoende.

Mono-brandshops versus multi-brandshops
De mono-brand webshops scoren gemiddeld lager dan de multi-brand webshops. Van de onderzochte merken neemt G-Star een koppositie in met een 6,3. Expresso en Witteveen volgen het merk op de voet met allebei een 6,2. Verder behaalden Tommy Hilfiger, Coolcat, Vero Moda, Zara, Claudia Sträter, Esprit, Promiss en Scotch & Soda een voldoende. 
Betekent een onvoldoende in dit onderzoek dat het betreffende merk niet naar voren komt in zoekresultaten van Google? Nee. De zichtbaarheid hangt sterk samen met domeinautoriteit. Zo lijkt 60 procent van de zichtbaarheid verklaard te kunnen worden door linkbuilding. Een extreem voorbeeld in dit geval is H&M, die in dit onderzoek een 2,8 scoort, maar wel hoog in de zoekresultaten eindigt. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de zoekopdracht ‘dames broeken’.
Linkbuilding lijkt het belangrijkste voor online vindbaarheid, maar vanzelfsprekend moet de basis ook goed zijn. Linkbuilding kan namelijk met techniek en content gecompenseerd worden. Neem het voorbeeld van The Sting. Deze retailer eindigt met een lager domain rank dan V&D, toch hoger dan V&D in de zoekresultaten.

Mobiele etalages
Sinds 21 april 2015 is mobielvriendelijkheid een ranking factor voor de positie in Google. De onderzochte fashionretailers doen het goed op dit gebied, tezamen scoren ze een ruime voldoende: een 7,8. "Iedereen roept dat mobiel belangrijk is, maar het is nog niet overal goed geregeld. De moderetailers scoren hier net geen acht en dat is een prachtig resultaat, maar met een gewogen gemiddelde, betekent dat helaas ook dat er nog steeds webshops zijn die geen rekening houden met mobiel shoppen," aldus Jongejan. Volgens hem is het nieuws dat de retailers overduidelijk nadenken over omnichannel - en dus ook mobiel. "Wij vermoeden dat dit komt vanwege alle aandacht in de media over dit onderwerp. Helaas wordt er daarbij maar mondjesmaat nagedacht over andere elementen die veel impact hebben op SEO. Denk bijvoorbeeld aan goede e-commerce content zoals rich snippets of de beoordelingen van producten die u met sterren ziet op Google."

Omnichannel
Het begrip omnichannel moeten we ook niet moeilijker maken dan het is, meent Jongejan. "Consumenten willen shoppen wanneer het hen uitkomt, op een manier die zij kiezen. Dit betekent dat u als retailer diverse kanalen aanbiedt, waarbij ook mobiel steeds belangrijker wordt. Consumenten willen een webshop die gebruiksvriendelijk en persoonlijk is. Als het concept klopt en u bent vindbaar, maakt u klanten blij en blijft u bestaan. Recente cijfers van het CBS onderstrepen dit: het inzetten van meerdere kanalen helpt u aan meer omzet." 

De online winkelstraat van de toekomst
Voor de toekomst verwacht Jongejan dat in combinatie met het groeiend aantal aankopen online, professionaliteit op het gebied van zoekmachine-optimalisatie de komende jaren harder groeit. Ook voorspelt hij dat fashion webwinkels met de zogenoemde long-tail nog veel winst kunnen behalen op het gebied van online vindbaarheid. En als laatste: "Kwalitatief linkbuilden gaat een continue proces worden voor bedrijven." Maar Jongejan benadrukt dat zoekmachines niet het enige startpunt zijn voor consumenten. "Denk aan social media zoals Pinterest en Instagram die consumenten kunnen verleiden fashion webshops te bezoeken. Adverteren op deze platformen wordt binnenkort in Nederland actueel. Daarnaast zijn specifieke fashion portals zoals Kleding.nl en StyleLounge erg in opkomst. Steeds vaker starten consumenten hier hun zoektocht daar naar nieuwe fashion items. Toch blijft Google dominant volgens Jongejan. "Bij onze fashion klanten staat verkeer en omzet vanuit zoekmachines al jarenlang in de top. Een goede SEO strategie is daarom onmisbaar."

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Nils van der Knaap

18-01-2021 11:11  |  

Je ziet dat anno 2021 in het online modelandschap ook marktplaatsen zoals Zalando en Bol belangrijk zijn. En vergeet natuurlijk de komst van Amazon naar Nederland niet. Dat betekent niet dat je als e-tailer verloren bent, maar je moet er wel harder aan trekken om je te onderscheiden.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.