Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Hoe ontwikkelt u goede visuele uitingen voor uw onderneming?

5 oktober 2015 - Elke ondernemer heeft een logo, huisstijl, visitekaartje en website nodig, wil hij professioneel overkomen. Dit laat u maken door een grafisch vormgever. Maar hoe kiest u de juiste?

En naast de eigen smaak, waar moet men nog meer opletten bij het maken van deze visuele uitingen? Hoofdkraan.nl vroeg twee grafisch vormgevers naar tips. Janneke Tromp van J Ontwerp en Julia Bendeler zijn beiden grafisch ontwerper, afgestudeerd aan respectievelijk de Academie voor Kunst en Vormgeving en de Gerrit Rietveld Academie. Beiden werken nu al jaren als zzp'er. Tromps stijl past zich aan aan de opdrachtgever, maar is veelal rustig en helder. Julia's stijl is zwart-wit met een primaire kleur en maakt graag ontwerpen met een knipoog. Hoofdkraan.nl vroeg ze waar een ondernemer op moet letten bij het ontwikkelen van eigen logo, huisstijl, visitekaartje, website en flyer.

Logo
Tromp: "Het logo is het belangrijkste wat u gaat ontwikkelen. Een logo wordt uw beeldmerk. Kies daarom het liefst voor een vormgever die dit echt kan en doe het niet zelf of door iemand die wel handig is met Paint. Het logo is uw uitstraling, dus dat moet goed zijn.
Waar moet een logo aan voldoen? Het moet vooral origineel, simpel en herkenbaar zijn. En daarnaast moet het communiceren wat u verkoopt of doet.
Let er bovendien op dat het lettertype past bij de onderneming: speels of juist zakelijk. En let ook op dat het geheel tijdloos is, ook het lettertype, zodat u niet over drie jaar alweer een nieuw logo moet laten ontwerpen.
Wat ik veel zie gebeuren is dat mensen zelf aan de slag gaan en er alles in willen stoppen wat de organisatie omvat. Echter, als u kijkt naar bekende logo's zoals Greenpeace, Nike, Starbucks, ziet u dat er eigenlijk weinig elementen in staan die daadwerkelijk de producten of diensten beschrijven. Een logo is geen samenvatting met alles erin gepropt, al zou u dat soms bij een logo wel denken.
Wordt het een lekker vrolijk kleurrijk logo met drie kleuren? Print dan ook eens het logo in zwart-wit uit. Het zal vaak genoeg voorkomen dat een klant de offerte of factuur in zwart-wit uitprint. Is het dan nog mooi en herkenbaar?"

Huisstijl
Het logo is af, dus u kan de website laten ontwerpen en dan bent u klaar! Of niet? Nee, vergeet niet ook een huisstijl te laten ontwerpen! Dit is juist een heel belangrijk onderdeel.
Een huisstijl is de 'visuele identiteit' waarin o.a. naam, logo, kleuren en lettertype(s) worden vastgelegd. Daarmee kan dan het visitekaartje, briefpapier, website en evt. folder ingevuld worden.
Bendeler: "Hoe verder u de huisstijl uitwerkt, hoe serieuzer u uzelf neemt en ook genomen wordt. En het is heel makkelijk: als er een goede huisstijl is neergezet kan die bij elke ontwikkeling en elke uiting worden toegepast. Het wordt dan een logische invulling en scheelt een hoop tijd."
Het belangrijkste van de huisstijl is de consistentie, zodat u een eenduidig en sterk beeld naar buiten kunt brengen. Tromp: "Hierdoor krijgen opdrachtgevers een aha-reflex elke keer als ze een onderdeel van uw visuele middelen zien, door herhaling wordt u herkenbaar."

Visitekaartje
Als u een echte netwerker bent, dan geeft u vaak uw visitekaartjes weg. Hoe deze eruit ziet, zegt iets over uw onderneming. Daarom is het belangrijk dat de stijl ervan bij u past en daarnaast vooral mooi en verzorgd is. En de aandacht trekt!
Bendeler: "Hoe mooier het materiaal en ontwerp, hoe meer het de aandacht krijgt. Een visitekaartje wordt vaak als functioneel of informatief gezien, maar dan belandt het in een grote bak. Uw visitekaartje mag best meer dan informatief zijn, uw onderneming blijft dan ook langer hangen."
Tromp: "Het is heel verleidelijk zelf even te knutselen, maar u zult zien dat de kleur bij de online drukker net anders is, of dat het er net niet zo uitziet als de website of folder. Daarnaast hebben sommige online drukkerijen een afwijkend formaat. Laat het liefst de vormgever, geheel in lijn met de huisstijl, het visitekaartje ontwerpen."
 
Website
Een website is tegenwoordig het eerste beeld wat mensen van uw bedrijf hebben. Eigenlijk heeft u voor een echt goede website twee mensen nodig: een ontwerper die bedenkt hoe het er uit moet zien en een programmeur die ervoor zorgt dat dat technisch mogelijk wordt. Heeft u echter maar een klein budget en is het de bedoeling dat u de website zelf gaat updaten de komende tijd? Denk dan aan programma's als Wordpress. U kunt uit meerdere vaste templates voor ontwerp kiezen, de kleuren aanpassen en uw logo uploaden om het zo aan te laten sluiten bij uw huisstijl.
Qua ontwerp is het het belangrijkst dat het goed aansluit bij de rest. Maak de teksten niet te lang, zorg dat men snel de belangrijkste informatie eruit kan halen. Zorg ook voor veel en goed beeldmateriaal. Kijk hiervoor op de vele gratis stockwebsites die er tegenwoordig zijn, zoals Pixabay. Verzamel meteen wat extra beeldmateriaal zodat u voor nieuwe uitingen niet weer hoeft te zoeken.
Bendeler: "Een website moet vooral heel functioneel zijn, mensen willen er weinig tijd aan besteden. Men klikt snel door, dus het moet duidelijk zijn waar ze wat kunnen vinden. Daarnaast moet een website blijven leven. Er moet actief mee om worden gegaan dmv blogs, nieuwe afbeeldingen, nieuwe info, etc., zodat er wat nieuws blijft te ontdekken bij elk bezoek."

Flyer/folder
Net als bij een visitekaartje en alle andere communicatiemiddelen is het belangrijk dat het in lijn met de huisstijl is. Zorg vooral dat alle informatie er in staat: wat, waar, wanneer, hoe, hoe duur. Hoe kan men zich aanmelden of waar kan men het kopen en wat zijn uw contactgegevens? Maar let er ook op dat het niet te vol wordt en overzichtelijk blijft.

Waar moet men op letten bij kiezen van een vormgever?
Als u denkt dat het lastig is om te bedenken wat u wilt qua logo en huisstijl, het is nog lastiger een vormgever te vinden. Hoe vindt u er een die aansluit bij uw smaak? Elke vormgever heeft zijn eigen stijl, dus kies iets wat bij u past. Het is uiteraard wel hun vak om uw wens vorm te geven, maar als u echt iets heel anders wilt dan hun portfolio laat zien is het wijs verder te zoeken.
Voor alles in dit artikel geldt eigenlijk: houd uw ogen goed open en bewaar wat u mooi vindt. Dan wordt de briefing voor de vormgever straks veel makkelijker.
Tromp: "Ga online of viavia op zoek naar een ontwerper. Kijk wat hij/zij doet. Denkt u: dit zou wel eens wat kunnen zijn, ga daar eens mee rond de tafel, kijk of er een klik is en hoe hij/zij werkt. Voelt het niet ok, kijk dan verder. U gaat toch een langere tijd met iemand samenwerken. Kijk ook naar het budget, is dit haalbaar, ook als u af en toe wat moet laten veranderen.
Let wel: Een mooie huisstijl kost soms even wat, maar het helpt uw eigen bedrijf wel. Overleg met elkaar, maak een (communicatie)plan, zodat alles er straks in een lijn uit komt te zien en u een sterk en duurzaam ontwerp hebt voor al uw visuele middelen. Het is erg kicken als u het straks allemaal bij elkaar ziet."
Bendeler: "Kijk of u een samenwerking met een ontwerper aan kan gaan: sommigen doen een klus voor minder als u ze vrij laat en niet te veel inspraak of eisen hebt. Het is voor hun een veel leukere manier om te werken, want het gebeurt niet vaak dat ze alle vrijheid krijgen."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.