Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Trainingen helpen winkelpersoneel bij terugdringen van agressie en geweld

8 oktober 2015 - Uit een veiligheidsmeting van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) blijkt dat 24 procent van het winkelpersoneel weleens wordt bedreigd met lichamelijk en/of verbaal geweld.

Iedere dag worden er 600 medewerkers in de winkel geconfronteerd met agressie en geweld. De meting werd gedaan in het kader van de Week van de Veiligheid, waarin organisaties gezamenlijk aandacht vragen voor het belang van goed voorbereid personeel op agressie en geweld. Winkeliers die maatregelen nemen, zoals agressietrainingen van het personeel, ervaren ruim een kwart (26 procent) minder bedreigingen in hun winkel.
 
Dagelijkse praktijk
Een ontevreden klant die met zijn vuist zwaait om zijn gelijk te krijgen of een klant die betrapt wordt op diefstal van een artikel en over het ‘vermeende onrecht’ flink tekeer gaat tegen een winkelmede­werker. Het is helaas de dagelijkse praktijk in veel winkels. Elk jaar worden zo’n 180.000 personeels­leden bedreigd in hun winkel. En dat is de afgelopen vier jaar nauwelijks veranderd. Dat blijkt uit het onderzoek dat in de jaren 2011 - 2014 werd gehouden en waar ruim 8.500 ondernemers bij zijn betrokken.
Het onderzoek is onderdeel van het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO). In het KVO werken winkeliers­verenigingen, gemeente, politie en brandweer samen aan maatregelen om hun winkelgebied veiliger te maken. Zo wordt bijvoorbeeld personeel getraind en wordt aandacht besteed aan betere openbare verlichting, georganiseerd toezicht en brandbeveiliging. Patrick van den Brink, directeur CCV: "Het KVO heeft zich de afgelopen jaren bewezen. Met hulp van een CCV-adviseur wordt de lokale samenwerking vormgegeven en binnen de projecten worden instrumenten zoals onze CCV preventietrainingen effectief ingezet."
 
Jaarlijks 47.000 bedreigingen minder
De maatregelen uit het plan van aanpak die veelal twee jaar beslaan, worden na die tijd opnieuw tegen het licht gehouden, zodat de certificatie kan worden verlengd. Daar hoort ook een 1-meting bij; dezelfde 61 vragen komen weer aan bod. Frappant gegeven is dat ondernemers ná die twee jaar aangeven, dat de daadwerkelijke bedreigingen ruim een kwart (26 procent) minder vaak voorkomen. Als alle winkelgebieden in Nederland volgens de KVO uitgangspunten zouden opereren, dan zou dat elke dag 156 personeelsleden in winkels heel wat problemen besparen, oftewel, dat zou bijna 47.000 bedreigingen per jaar schelen. Met minder schade voor winkels door diefstal, vandalisme en ziekteverzuim, en met meer werkplezier voor het personeel.
Veel ondernemers nemen al maatregelen, zoals het afromen van de kassa en het trainen en instrueren van personeel hoe te handelen bij diefstal, toch neemt nog twaalf procent geen enkele maatregel ter preventie.
 
Online training voor winkelpersoneel
In de Week van de Veiligheid lanceert het CCV de gratis online training ‘Voorkomen van en omgaan met agressie en winkeldiefstal’. Deze interactieve training leert winkelmedewerkers (in opleiding) aan de hand van filmpjes en foto’s hoe ze klanten in verschillende situaties het beste kunnen aanspreken om agressie en winkeldiefstal te voorkomen. En hoe ze het beste kunnen reageren als het toch gebeurt. Aan het einde van de training volgt een toets. Bij voldoende score ontvangt de deelnemer een persoonlijk certificaat. Er is ook een aparte online training ‘Laat je niet overvallen’. Voor ondernemers die samen met hun medewerkers echt willen oefenen in het juist handelen bij agressie, diefstal of een overval, heeft het CCV de groepstraining Veiligheid waarin praktijksituaties worden nagespeeld samen met een acteur.
Klik hier voor meer preventietips, tools en trainingen.
 
Duidelijke verschillen tussen provincies
 
Daadwerkelijke bedreigingen

Het landelijk gemiddelde ligt op 25 procent in 2011. Overijssel en Utrecht scoren in dat jaar met 36 procent resp. 30 procent duidelijk hoger. Waar in 2014 het landelijk gemiddelde slechts een geringe daling vertoont, naar 23 procent, dalen Overijssel (twaalf procent) en Utrecht (twintig procent) in veel sterkere mate.
Kans om slachtoffer te worden
De ondernemers die de afgelopen vier jaar deelnamen aan de KVO-enquête is gevraagd naar hun mening over de kans om als ondernemer of personeelslid slachtoffer te worden van een misdrijf. Twee derde van de ondernemers denkt in 2014 dat die kans is toegenomen of gelijk gebleven.
Twee van de vijf ondernemers (38 procent) is zowel in 2011 als 2012 van mening dat deze kans de afgelopen drie jaar is toegenomen. De ondernemers die de enquête in de jaren erna invulden, komen met een lager percentage: 33 procent in 2013 en 31 procent in 2014.
Het deel van de ondernemers dat denkt dat de kans de afgelopen drie jaar gelijk is gebleven, blijft over alle jaren min of meer gelijk, namelijk zo’n 35 procent.
Noord- en Zuid-Holland en Gelderland laten over de afgelopen vier jaar een duidelijke verbetering zijn, terwijl Noord-Brabant er in negatieve zin uitspringt.

Maatregelen ter voorkoming diefstal
De top drie maatregelen die ondernemers, betrokken bij het Keurmerk Veilig Ondernemen, gemiddeld landelijk treffen ter voorkoming diefstal zijn:
1. Zo min mogelijk kasgeld aanwezig in de winkels, door pinnen te stimuleren (68 procent) en kassa’s af te romen (68 procent).     
- Overijssel komt hier heel licht bovenuit met 73 procent afromen van de kassa.
2. Het personeel instrueren (58 procent) en trainen (25 procent) wordt eveneens als een belangrijke maatregel gezien.
 - Groningen springt hier iets uit de toon met slechts zestien procent trainen van personeel.
3. Extra bewakingsmiddelen worden eveneens belangrijk gevonden om diefstallen te voorkomen. Lande­lijk zet men hiervoor in 41 procent van de winkels camera’s en in 22 procent spiegels in.
- Flevoland gelooft meer in het inzetten van spiegels; hier doet men dit in 44 procent van de winkels.

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

bert boer

8-10-2015 09:51  |  

Vrijwel elke organisaties krijgt te maken met fraude door eigen personeel. Steeds meer organisaties nemen inmiddels preventieve maatregelen door o.a. nieuw personeel bij instroom te screenen op integriteit. Voor een gering bedrag is er al een online integriteitsinterview beschikbaar waarmee je vooraf het risico kunnen analyseren of een medewerker overgaat tot ongewenst gedrag. Gebruikers van dit type integriteitsinterview zijn zeer tevreden. Een online integriteitsinterview stopt gemiddeld 8% voordat de fraudeur in dienst komt. Een VOG 1% en interne database (FAD) als in de retail gebruikt wordt nog geen 1% procent. Kortom, preventie is het advies om erger te voorkomen maar kijk wel goed welk middel je inzet. bert boer alphium bv

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.