Nieuws
Klanten werven in het buitenland: vier blunders die u niet wilt maken (en hoe u ze voorkomt)
22 oktober 2015 - U stuurt een prachtige catalogus naar potentiele klanten in Groot Brittannië, maar achteraf blijkt dat de prijzen nog in euro’s staan.
Of u verzendt een overtuigende e-mailing naar uw doelgroep in Frankrijk, maar komt er te laat achter dat het een nationale feestdag is. Het is de nachtmerrie van iedere ondernemer die klanten zoekt in het buitenland. Bij internationale direct marketing campagnes werkt het allemaal net even anders dan in Nederland. Blunders liggen dus op de loer. Daan Wolff, data-expert bij BoldData, heeft de vier grootste valkuilen op een rij gezet én vertelt hoe u ze voorkomt.1. Te groot denken
Ok, u hebt besloten om nieuwe klanten te werven in het buitenland. Natuurlijk bent u enthousiast over uw campagne, maar verlies de realiteit nooit uit het oog. Ik maak vaak mee dat bedrijven zich verkijken op de omvang en situatie van een land. Wilt u bijvoorbeeld alle bouwbedrijven in Duitsland benaderen? Dat zijn er maar liefst 500.000. De kosten kunnen niet alleen hoog oplopen, denk ook aan de capaciteit die nodig is om een campagne van deze omvang op te volgen. Mijn advies: ga efficiënt te werk en focus op een deelstaat als Noordrijn-Westfalen, een regio dicht tegen Nederland aan. Ook de prijzen kunnen per land enorm verschillen. In Australië ligt de prijs per adres bijvoorbeeld een stuk hoger. En richt uw campagne zich op landen als Italië, Spanje of Griekenland? Houd dan rekening met een hoger percentage wijzigingen in het adressenbestand. Deze landen hebben immers te kampen met veel faillissementen en ontslagen.
2. Spammen
Direct marketing is gebonden aan privacy regels. En die zijn in ieder land weer verschillend. Bovendien veranderen ze nog al eens. In het Verenigd Koninkrijk en Zweden mag u bijvoorbeeld wel bedrijven zonder toestemming mailen, maar in Denemarken weer niet. Vooral in Italië zijn ze erg streng, hier kunnen spammers zelfs in de gevangenis belanden. Win dus altijd advies in over de wetgeving in het betreffende land en houd je aan de regels om boetes en imagoschade te voorkomen.
3. Wat zegt u?
Uw aanbod kan nog zo goed zijn, als u niet goed communiceert met uw doelgroep schiet uw campagne zijn doel voorbij. Een e-mailing in het Engels versturen? In Scandinavië geen probleem, maar in Frankrijk of Spanje een minder goed idee. De slagingskansen stijgen aanzienlijk als u mensen in hun eigen taal aanspreekt. Een andere veelgemaakte fout: in een e-mailing doorlinken naar een landingspagina die nog in het Nederlands staat. U bent prospects meteen kwijt. Last but not least: vergeet niet dat veel landen meertalig zijn. Wist u bijvoorbeeld dat ze in België in het oosten van Wallonië ook Duits spreken? Heeft u hier geen rekening mee gehouden? Communiceer dan in het Frans. De meeste personen in deze regio beheersen deze taal goed.
4. Onderop de stapel
In Nederland verstuurt u geen mail naar bedrijven op Koningsdag, doe dit dus ook niet in het buitenland. Op 14 juli (quatorze julliet) en de dagen daarna is iedereen in Frankrijk vrij. Een mail belandt dus onderop de stapel en wordt niet gelezen. Zonde! Ook de maand augustus is een slecht idee. Veel Fransen zijn dan op vakantie. En verstuurt u een fysieke mailing naar Frankrijk? Vergeet dan niet dat het adres niet aan de linkerkant, maar aan de rechterkant moet staan. Ten slotte: niet alle landen betalen met euro’s. Vergeet niet om de valuta in landen als Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk aan te passen. Het lijkt een inkoppertje, maar geloof me het gebeurt echt."
Verdiep u in het land waarmee u zaken doet
Kortom: verdiep u altijd in het land van de campagne en win waar nodig advies in. Welke taal (of talen) spreken ze en wat zijn de regels op het gebied van direct marketing? Een goede voorbereiding is essentieel om uw campagne te laten slagen.
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief