Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Eén op de drie heftruckchauffeurs ontvangt zelden feedback

26 oktober 2015 - Ongeveer 30 procent van de heftruckchauffeurs ontvangt zelden feedback van collega’s en zijn leidinggevende. Complimenten komen nog minder vaak voor. Bijna de helft ontvangt zelden of nooit een compliment van zijn leidinggevende.

Bij collega’s is dit 45 procent. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 1.100 heftruckchauffeurs uitgevoerd door BLOM opleidingen. Doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in de verbeterpunten voor de intern transportwereld en daarbij de heftruckchauffeur een stem te geven. Het was de eerste keer dat een dergelijk onderzoek werd uitgevoerd onder heftruckchauffeurs.
Maarten Dullaert, commercieel manager bij BLOM opleidingen: "Feedback en complimenten ontvangen zijn belangrijk voor de persoonlijke ontwikkeling van de chauffeurs. Daarnaast zorgt feedback ervoor dat de chauffeurs van elkaar leren. Het is zonde dat dit niet vaker voorkomt in de logistieke sector."

Weinig aandacht voor persoonlijke ontwikkeling
Binnen 25 procent van de bedrijven is weinig aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, zo blijkt uit het onderzoek. Binnen grote bedrijven (250+ medewerkers) is de meeste aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Bijna de helft van de respondenten geeft aan dat hier veel aandacht voor is. Bij middel grote bedrijven (50 tot 250 medewerkers) geeft 38 procent aan dat er veel aandacht voor is en binnen klein bedrijven (tot 50 medewerkers) is dit 38 procent.

Collega’s geven vaker feedback dan leidinggevende
De leidinggevenden doen het als het aankomt op het geven van feedback en complimenten minder goed dan de collega’s van de chauffeurs. 46 procent ontvangt zelden een compliment van zijn leidinggevende. Ook feedback van de leidinggevende komt bij 37 procent zelden voor. Slechts acht procent ontvangt dagelijks complimenten van zijn leidinggevende en zestien procent wekelijks.

Leidinggevenden die complimenten geven scoren beter
Leidinggevenden die complimenten geven scoren beter op de mate waarin de chauffeurs tevreden zijn met hun leidinggevende. Van de chauffeurs die nooit een compliment ontvangen is 26 procent tevreden met zijn leidinggevende. Van de chauffeurs die dagelijks een compliment ontvangen is 82 procent tevreden.

Whitepaper
De complete resultaten van het onderzoek zijn beschikbaar in een Whitepaper. Hierin is onder andere meer te lezen over veiligheid, werkdruk en stress, aandacht voor snelheid en kwaliteit, schades en sancties en het personeelsbeleid in logistieke organisaties.
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.