Nieuws
Online kortingscodes zijn de nieuwe krantencoupons
3 november 2015 - Nederlanders zijn dol op korting. Vroeger kwam dit tot uiting in het uitknippen van kortingscoupons uit de krant waarmee korting in een winkel gekregen kon worden.
Duidelijke trend is dat aankopen tegenwoordig steeds meer online gedaan worden, of het nu om producten, boodschappen of vakanties gaat. Bij online aankopen zijn de kortingscoupons vervangen door kortingscodes. Maar waarom vinden Nederlanders korting zo belangrijk? En hoe kunt u kortingscodes succesvol inzetten om uw product of dienst aan de klant te brengen?De psychologie achter de fascinatie voor korting
Jesse Sessink van shopfish.nl licht eerst de achtergrond van het belang van kortingen voor Nederlanders toe. "Korting wordt vooral gezien als een manier om geld te besparen. Nederlanders stellen liever een aankoop uit tot een aanbieding of uitverkoop, dan dat we iets niet kopen". Hij vertelt dat Nederlanders opgevoed zijn met korting, omdat ze producten prijzig vinden en daarom het voordeliger proberen te krijgen. Volgens Sessink geldt hier een aannemelijk basisprincipe uit de psychologie: "Aantrekkelijk dingen krijgen aandacht. Korting vinden we aantrekkelijk, daarom valt het op en maken we hier graag gebruik van".
Het succes van kortingscodes
De cijfers liegen niet wanneer het gaat om het succes van kortingscodes. Zo heeft 75 procent van de Nederlanders in 2014 wel eens een kortingscode op een website gebruikt (terwijl dit in 2013 nog maar 47 procent was). Meer dan 50 procent zegt zelfs wel eens een extra product aan te schaffen om een kortingscode in te kunnen wisselen. Haast een derde van de mensen breekt een online aankoopproces af als er geen kortingscode in te vullen is. En de mensen die op het aankoopmoment geen code hebben? Hiervan stelt 35 procent de koop uit, gaat 32 procent naar een andere webwinkel en besluit 30 procent het product toch maar niet aan te schaffen.
Welke effect heeft een kortingscode op klanten?
Bedrijven zijn wel eens bang dat consumenten zo gewend raken aan korting dat ze als bedrijf omzet mislopen of de verkoop zal afnemen. Is dit terecht? Volgens Sessink niet. "Kortingsacties lijken soms een manier om eenmalig de aandacht te trekken van een klant. Intussen is al gebleken dat dit niet zo is. Ze zorgen niet alleen voor extra aandacht, maar ook voor extra omzet en herhaalaankopen. Een kortingscode geeft een boost aan het verkeer op de website en de uiteindelijke aankoopbedragen." Sessink vult hierbij aan dat korting en prijs een onderdeel zijn van de bekende marketingmix. "Een klant baseert zijn ervaring op meerdere aspecten zoals prijs, kwaliteit en service. Als deze goed op elkaar aansluiten hebben mensen een positief gevoel wat weer leidt tot een positieve branding." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief