Nieuws
Exporterende mkb’ers presteren beter dan ‘binnenlandse’
9 november 2015 - Kleine bedrijven in Europa zijn optimistisch gestemd over een groei van hun exportactiviteiten in het komende jaar.
Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van UPS onder 10.717 eigenaren en directeuren van kleine en middelgrote bedrijven (mkb) uit de automotive-, gezondheidszorg-, hightech, industrie- en retail-sector in zeven Europese landen (Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen en het Verenigd Koninkrijk).Vertrouwen in exportgroei
De resultaten laten zien dat het vertrouwen in de groei van Europese export toeneemt; 90 procent van de mkb-bedrijven verwacht dat de export stabiel zal zijn of zal groeien. Terwijl Nederland en Frankrijk het laagste aantal bedrijven hebben dat een hoger exportvolume verwacht (33 procent), heeft Nederland tegelijkertijd ook het laagste percentage van bedrijven dat verwacht dat de exportvolumes zullen krimpen (twee procent). Het onderzoek laat hiernaast zien dat exporteren sterk correleert met een hogere totale omzetgroei voor mkb-bedrijven, en dat de exporterende mkb-bedrijven in Europa snel met de online kanalen zijn gaan werken. In Nederland realiseerde bijna de helft (46 procent) van de exporterende mkb’ers een hogere omzet in de afgelopen drie jaar – dit percentage lag in andere Europese markten hoger, Italië uitgezonderd. Nederland heeft hiernaast het hoogste percentage mkb-bedrijven dat online kanalen inzet om te exporteren, het hoogste percentage dat de eigen website als belangrijkste verkoopkanaal classificeert, en het hoogste percentage online verkopen via de eigen websites van bedrijven.
Hogere exportvolumes
"Europese mkb-bedrijven zijn bezig met het verhogen van hun exportvolumes en het uitbreiden naar nieuwe markten om ervoor te blijven zorgen dat hun bedrijven groeien," zegt Cindy Miller, President, UPS Europa. "Europese mkb-bedrijven profiteren van de exportkansen, vooral nu e-commerce sterk groeit."
In Nederland, waar 1.087 bedrijven zijn ondervraagd, exporteren relatief veel mkb’ers – zestien procent van de mkb’ers zijn exporteurs; alleen in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk ligt dit percentage mkb-exporteurs iets hoger. De Verenigde Staten zijn een belangrijke markt voor Nederlandse mkb-exporteurs – alleen in het Verenigd Koninkrijk en in Italië exporteren meer mkb-bedrijven naar de VS – en Nederland is de markt waarin het het meest waarschijnlijk is dat bedrijven exporteren naar China, en waarin er een grote kans bestaat dat bedrijven naar andere Aziatische landen exporteren.
E-commerce
Het meest opvallende resultaat voor Nederland is het veelvuldige gebruik van e-commerce, met het grootste aandeel bedrijven dat gebruikmaakt van online kanalen (74 procent), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (70 procent) en Polen (63 procent). De groei van online handel in Nederland is minder sterk dan in andere markten; UPS stelt dat dat komt doordat Nederland al voorloopt in e-commerce. Hoewel de zorgen over internetveiligheid in de meeste Europese markten afnemen, bestempelen Nederlandse mkb-bedrijven dit nog steeds als de derde meest belangrijke kwestie rondom exportbelemmeringen.
Passieve nieuwkomers
Over het algemeen suggereert de studie dat de meeste Europese mkb-bedrijven 'passieve nieuwkomers’ wat betreft export zijn – voor bedrijven in België, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk geldt dat de wens van de klant de belangrijkste drijfveer was om in export te stappen. Nederland geldt op dit gebied als een uitzondering: het was een van de drie markten waarin bedrijven de wens van de klant niet als de belangrijkste drijfveer voor export zagen (Nederlandse mkb-bedrijven beoordeelden dit als derde belangrijkste reden).
"Exporterende mkb-bedrijven in Europa worden snel volwassen," zegt Miller. "Europese mkb-bedrijven zijn nu in de eerste plaats bezorgd over praktische zaken, zoals de fysieke veiligheid van zendingen. Dit zijn zorgen waarbij logistieke partners kunnen helpen om zo internationale markten te kunnen bereiken."
Export belangrijker
Het onderzoek concludeert dat exporteren steeds belangrijker wordt voor Europese mkb-bedrijven en de totale groei van Europa. Het onderzoek laat zien dat de Europese mkb-exportsector volwassen wordt, en dat de exporteurs nieuwe technologieën in gebruik nemen, zich klaar maken voor groei, en op zoek zijn naar innovatieve manieren van zakendoen. Deze trends zullen volgens het onderzoek het komende jaar waarschijnlijk voortgezet en versterkt worden. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief