Nieuws
Black Friday en Cyber Monday 2015: 14,6 procent omzetgroei verwacht
27 november 2015 - Het uit de Verenigde Staten (VS) overgewaaide fenomeen Black Friday en Cyber Monday krijgt in Nederland steeds meer voet aan de grond.
Dit jaar is het uitverkoopweekend, dat aankomend weekend plaatsvindt, naar verwachting goed voor een online omzet van 102 miljoen euro. Dat is een stijging van 14,6 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van ActiePagina.nl in samenwerking met Centre for Retail Research (CRR).Kerstinkopen van start
Het weekend na Thanksgiving is in de VS van origine hét moment om de kerstinkopen te starten. Consumenten kunnen op Black Friday zowel via online als offline retailers profiteren van hoge kortingen en aanbiedingen. Het uitverkoopweekend eindigt met Cyber Monday, de Amerikaanse term voor de drukste dag van het jaar voor webwinkels. Op Cyber Monday worden er voornamelijk aankopen gedaan in categorieën zoals kleding, speelgoed en elektronica.
Sinterklaasaankopen
Iwan Mouton, partner manager bij ActiePagina.nl stelt: "Het zijn met name van origine Amerikaanse bedrijven die Black Friday aanhangen, maar met het oog op de sinterklaasinkopen van Nederlanders zouden bedrijven serieus moeten overwegen bij dit fenomeen aan te haken en zo een extra graantje mee te pikken. Zeker nu dit jaar het uitverkoopweekend zo vroeg valt, is er volop gelegenheid om ervoor te zorgen dat consumenten hun feestdagenaankopen op tijd in huis halen."
Grootste online omzet op Cyber Monday
De online omzet is op Cyber Monday traditiegetrouw groter dan op Black Friday. Ook in Nederland is deze opmaat in de cijfers duidelijk te zien. Daar waar Black Friday goed is voor een online omzet van 31 miljoen euro, is de omzet op Cyber Monday naar verwachting 45 miljoen. In het tussenliggende weekend draaien webwinkeliers zo’n 26 miljoen euro extra.
Ook in andere Europese landen buiten de VS winnen de dagen aan populariteit. In het Verenigd Koninkrijk is het uitverkoopweekend sinds vier jaar echt ingeburgerd en dit jaar zullen de verkopen op Black Friday voor het eerst voor meer dan een miljard euro omzet zorgen. Gekeken naar de omzet in de periode van Black Friday tot en met Cyber Monday staat Nederland echter nog in de schaduw van landen zoals de VS (ruim 5,4 miljard euro) of buurland Duitsland (924 miljoen euro). Het laat echter wel zien dat de dagen veel potentie hebben voor Nederlandse retail.
Feestdagenbudget
Mouton vult aan: "Gekeken naar de wereldwijde online omzet tijdens het uitverkoopweekend is Nederland nog een relatief kleine speler. Toch laat de verwachte omzetstijging van 14,6 procent zien dat Nederlandse retailers steeds meer inspelen op het Amerikaanse fenomeen. Daarnaast is de toenemende populariteit van deze eindejaarskortingen een teken voor retailers dat er interesse is van besparingsgerichte consumenten om het meeste uit hun feestdagenbudget te willen halen. Om deze consumenten succesvol aan zich te binden, moeten retailers hen overtuigen met aantrekkelijke en bovenal consistente aanbiedingen en prijzen op alle kanalen." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief