Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Online shoppers gebruiken steeds vaker smartphone

15 december 2015 - Demandware heeft de resultaten van de Shopping Index over het derde kwartaal van 2015 bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat online shoppers steeds meer gebruikmaken van hun smartphone.

Daarnaast blijkt dat het aantal online shoppers (‘shopper attraction’) in het derde kwartaal van 2015 verantwoordelijk is voor 84 procent van de totale groei van ecommerce. Daarnaast blijkt dat de 'shopper spend' (een combinatie van bezoekersaantallen, conversieratio en gemiddelde bestelwaarde) bijdraagt aan zestien procent van de totale digitale commerciële groei. De combinatie van de indicatoren 'shopper spend' en 'shopper attraction' zorgt voor een toename van de totale digitale commerciële groei van meer dan 25 procent van de Demandware Shopping Index.

Tablets verliezen terrein van smartphones
De analyse van Demandware laat zien dat steeds meer shoppers smartphones boven tablets verkiezen. Hiermee lijken de tablets snel uit de gratie te vallen, terwijl smartphones steeds populairder worden. De data van Demandware wijzen erop dat het aandeel websitebezoeken met een tablet 22 procent is gedaald ten opzichte van de piek van ongeveer vijftien procent in het begin van 2014. Nu tablets nog slechts elf procent van alle websiteverkeer vertegenwoordigen, lijkt het waarschijnlijk dat deze daling de komende periode zal voortzetten.
"De verwachting was dat de tablet de digitale commerciële groei zou leiden. We zien echter dat de smartphone de grootste aanjager van de groei in websitebezoeken, het aanmaken van winkelmandjes en nu ook het daadwerkelijke bestellen is. Sterker nog, de smartphone is het enige device dat winst boekt qua websiteverkeer en is verantwoordelijk voor maar liefst 119 procent groei in het aantal websitebezoeken," zegt Rick Kenney, Head of Customer Insights bij Demandware. "Op basis van deze gegevens adviseren we retailers om prioriteit te geven aan de smartphone. Zo zou elke winkelervaring specifiek moeten zijn ontworpen voor de smartphone. Dit betekent snelle laadtijden, websites met alle functies en consistentie tussen alle soorten devices met oog voor de marketing- en commerce-ervaringen van een merk."

Wanneer zijn shoppers het meest actief?
De Demandware Shopping Index volgt voor de eerste keer de piekmomenten onder shoppers. Er is onder meer in kaart is gebracht wanneer de bestellingen per tablet en smartphone het hoogst zijn. Dit biedt retailers mogelijkheden om contact te leggen met consumenten en hun aandacht vast te houden op basis van specifieke dagdelen. De gegevens van Demandware wijzen erop dat de meeste bestellingen worden geplaatst tussen 19:00 en 20:00 uur, waarbij de bestellingen vanaf tablets en smartphones het hoogst zijn tussen 20:00 en 21:00 uur en de bestellingen vanaf computers pieken tussen 9:00 en 10:00 uur. Maandag is doorgaans de dag waarop de meeste bestellingen geplaatst worden. Het aantal bestellingen vanaf een tablet en smartphone is het hoogst op zondag, terwijl het aantal orders op zaterdagen het laagst is. Het hoogste aantal orders wordt geplaatst op maandagen tussen 19:00 en 20:00 uur. Retailers kunnen op basis van deze informatie marktvoordeel behalen, zoals het segmenteren op basis van dagdelen en het inzetten van andere marketingtools.

Overige conclusies 
 
  • Verandering in marktaandeel zet zich voort – Smartphones nemen steeds meer marktaandeel over van computers en tablets. Vanwege het toenemende smartphone-gebruik staat de smartphone nu zelfs op het punt om computers in te halen, zowel qua bestellingen als websitebezoeken stijgt het aandeel wereldwijd met 44 procent.
  • Meer onderbrekingen tijdens het shoppen – De totale overheersing van de smartphone heeft een keerzijde: meer onderbrekingen tijdens het shoppen als gevolg van kortdurende bezoeken. De gemiddelde tijd per websitebezoek in het derde kwartaal was 9,4 minuten. Dit is drie procent minder ten opzichte van vorig jaar. De gemiddelde tijd van een websitebezoek vanaf een smartphone was 8,4 minuten in het afgelopen kwartaal - een daling van twaalf procent.
  • Een langzame verschuiving in het kortingspercentage – Hoewel shoppers op zoek blijven naar kortingen en gratis verzending, en deze ook vinden, is het verschuivingspercentage van kortingen traag. Op een gemiddelde orderwaarde van 123 dollar halen shoppers wereldwijd gemiddeld een korting van dertien procent - bijna identiek aan de twaalf die shoppers hebben bespaard in het tweede kwartaal van dit jaar.

Meeste websiteverkeer
"De gegevens van dit kwartaal duiden erop dat smartphones een steeds groter wordend deel van het marktaandeel van zowel computers als tablets blijven overnemen; smartphones staan nu op het punt om de computer in te halen als het apparaat dat zorgt voor het meeste websiteverkeer," zegt Elana Anderson, SVP Worldwide Marketing bij Demandware. "Nu de Kerstdagen eraan komen, dienen retailers niet alleen na te denken over het leveren van een uniforme shopping-ervaring op alle verschillende devices, maar ook over hoe verder te gaan dan de alleen de content op de pagina's. Op die manier kunnen ze meer personalisering verspreid over de verschillende devices bewerkstelligen. Degenen die shopping-activiteiten, zoals voorkeuren voor winkelmandjes en merchandising, naadloos op elkaar laten aansluiten, zullen de slag om de consument – en de orders – winnen.

Klik hier voor de volledige Demandware Shopping Index van het derde kwartaal van 2015.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.