Nieuws
Schade door een bug in je website. Wie gaat dat betalen?
8 februari 2016 - Jurgen is dol op drones. Inmiddels heeft hij een flinke collectie en hij merkt dat steeds meer mensen er ook een willen. Ondernemend als hij is, besluit Jurgen zijn eigen webshop voor drones te starten. Hij schrijft zich in bij de Kamer van Koophandel en vindt via Google een webbouwer die voor een mooie prijs zijn winkel wil bouwen. Maar al snel na livegang blijkt de website niet goed te werken. Hierdoor kunnen klanten vaak niet bestellen en gaan betalingen verkeerd. Wat kan Jurgen doen?
Door: Sylvia Bense, senior jurist bij DASGeef een herkansing
De websitebouwer moet de webshop opleveren zoals afgesproken. Dat is niet gebeurd en Jurgen komt daar te laat achter omdat hij geen testperiode heeft afgesproken met de bouwer. Wat Jurgen nu het beste kan doen is de bouwer in gebreke stellen en hem vragen de website te repareren. Daarvoor moet hij wel voldoende tijd geven. 14 dagen is meestal redelijk. En als Jurgen klaagt is het heel belangrijk dat hij dat schriftelijk doet. Komen hij en de bouwer uiteindelijk bij de rechter terecht, dan kan Jurgen in elk geval laten zien dat hij geklaagd heeft. Een schriftelijke klacht hoeft trouwens geen boos bericht te zijn. Een vriendelijk verzoek is vaak genoeg.
Wacht niet met je klacht
Beland je in dezelfde situatie als Jurgen? Zorg er dan voor dat je direct klaagt als je ontdekt dat iets niet werkt of verkeerd is geleverd. Ook al vind je het vervelend of heb je eigenlijk andere dingen aan je hoofd. Klaag je te laat, dan sta je juridisch niet sterk. Het kan je dan zelfs overkomen dat de rechter vindt dat de leverancier helemaal niets hoeft te vergoeden of herstellen.
Je geld terugeisen
Je zult zien: meestal kom je er samen met de leverancier uit. Maar tref je een vervelende leverancier die weigert zijn fout te herstellen? Dan mag je de opdracht ontbinden en het geld terugeisen. Maar dat kan alléén als je de opdrachtgever eerst in gebreke hebt gesteld en hem de kans hebt gegeven zijn fout te herstellen. Gaat de leverancier ook niet in op je ontbindingsverzoek? Dan kun je het beste even juridische hulp inschakelen.
Wie betaalt gemiste inkomsten?
Natuurlijk is het voor Jurgen niet alleen vervelend dat de website niet werkt zoals afgesproken. Hij heeft ook inkomsten gemist, omdat bestellingen niet binnenkwamen. Kan hij daar ook nog iets mee? Ja, hij kan de websitebouwer aansprakelijk stellen, maar Jurgen moet dan wel bewijzen dat klanten die nu niet besteld hebben dat wel hadden gedaan als de website had gewerkt. En dat is lastig. Zelfs als het hem lukt om genoeg bewijs te verzamelen kan het zijn dat hij uiteindelijk met lege handen staat. De kans is namelijk groot dat de websitebouwer zijn aansprakelijkheid voor schade en gevolgschade heeft beperkt of uitgesloten is zijn de voorwaarden. Maar met een flinke dosis geluk treft Jurgen een leverancier die zijn voorwaarden niet op orde heeft.
Een probleem met een van je leveranciers kan je altijd overkomen. Komen jullie er samen niet uit? Dan is het fijn om hulp achter de hand te hebben. Vraag direct jouw Je weet maar nooit-voucher aan voor €25 kennismakingskorting op juridische hulp van Flexx van DAS.
Dit is een gesponsord nieuwsbericht van Flexx van DAS. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief