Nieuws
Hoe kunt u besparen op marketing: vijf tips
5 februari 2016 - In mindere economische tijden – en als startende ondernemer – hebt u niet altijd het benodigde budget. Een van de dingen waarop men dan gaat bezuinigen is marketing, aangezien dit niet direct bijdraagt aan het bedrijfsproces van het leveren van producten of diensten.
Maar is juist die marketing niet zo hard nodig om klanten te kunnen trekken en zo omzet te blijven genereren? Hierbij vijf tips van Mike de Block van naambadges.nl om te besparen op marketingkosten, zonder in te moeten boeten op kwaliteit.Besparen door herbruikbare materialen
De Block geeft aan dat in een keer goed investeren in materialen die te hergebruiken zijn, goedkoper is dan iets goedkoops aan te schaffen dat ook direct kapot gaat en weggegooid moet worden. "Voorbeeld hiervan is bedrijfskleding die niet alleen tijdens het normale werk gedragen kan worden, maar ook tijdens diverse beurzen of andere evenementen. Houd hierbij de bedrukking van kleding, maar ook bijvoorbeeld vlaggen en spandoeken, zo neutraal mogelijk, en verwijs niet naar specifieke evenementen of jaartallen. Belangrijk voor een verzorgde uitstraling naar klanten zijn naambadges, en het is wel zo gemakkelijk om badges te hebben die snel voor iedere medewerker zelf gedrukt kunnen worden." Tot slot noemt hij nog iets minder tastbaars: herbruikbaar tekstmateriaal. "Laat niet voor alles nieuwe teksten schrijven, maar hergebruik content uit een nieuwsartikel op de website voor een bijvoorbeeld blog en bericht op social media."
Besparen op emailmarketing
De Block bespreekt vervolgens een andere manier om te besparen op online marketing. "Een mailing is een goede en veelgebruikte manier om nieuwe klanten te trekken en bestaande te blijven interesseren." Een mailing moet er uiteraard gelikt uitzien. Er mogen geen linkjes niet werken en afbeeldingen niet (goed) worden weergegeven. "Een goede tip voor een verzorgde, gratis mailing is Mailchimp. Mensen kunnen zich eenvoudig in- en uitschrijven, er zijn prima templates beschikbaar en u kunt ook nog eens inzien hoeveel mensen de mail openen, lezen en waar ze op hebben geklikt."
Besparen op een webshop
En dat brengt ons volgens De Block tot een van de belangrijkste punten: de website of webshop. "Bij een rommelig of onoverzichtelijk uitziende website of webshop haken eventuele klanten haken snel af, zeker niet als de site ook nog eens niet naar behoren functioneert. Een mooie en goed functionerende webshop is echter een investering en kan zomaar 10.000,- kosten. Dat is een groot bedrag om zomaar neer te leggen, zeker als startende ondernemer. Bent u al bekend met het concept van een webshop ‘huren’? U betaalt geen hoge opstartkosten maar een vast bedrag per maand. Zo kunt u eerst eens een tijdje proefdraaien en omzet maken, om vervolgens met de winst een eigen webshop op te zetten."
Besparen op foto’s en afbeeldingen
De Block weet dat het bij veel mensen niet alleen gaat om informatie, maar toch ook veel om ‘plaatjes kijken’. "Mooie afbeeldingen inspireren mensen en creëren een bepaalde sfeer. Hiervoor hoeft u zeker geen dure fotograaf in te huren of voor veel geld afbeeldingen te kopen. Tegenwoordig zijn er diverse websites zoals Pixabay en Freepik met foto’s en andere afbeeldingen van zeer goede kwaliteit en met uiteenlopende onderwerpen die gratis te downloaden zijn."
Besparen door gezamenlijke inkoop
Als ondernemer is volgens De Block al veel geld te besparen door het opvragen van meerdere offertes en goed prijsvergelijk. "Wat mensen niet altijd beseffen is dat bij veel producten of diensten extra korting verkregen wordt naarmate meer wordt afgenomen. Dit is moeilijk als ondernemer, maar er zijn initiatieven waarin ondernemers uit een regio of branche de krachten bundelen. Voorbeelden waarop kan worden bespaard door inkoopvoordeel zijn verpakkingsmateriaal, drukwerk van brochures en bedrijfskleding, maar ook kantoorartikelen, verzendkosten, energie en telefonie." Doorsturen | 3 | Nieuwsbrief