Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Nieuwe IT is nog niet aan het MKB besteed

17 februari 2016 - Het MKB is de motor van de Nederlandse samenleving. Die motor kan veel sterker worden door te innoveren met nieuwe IT. "Dat zie ik in het MKB echter weinig plaatsvinden," zegt John Verwaaijen van Magic Software.

Verwaaijen: "Ze werken bijvoorbeeld nog vaak met een verouderde Windows-versie. Of Enterprise Resource Planning draait als een geïsoleerde silo. En het inzetten van social media om de ‘customer journey’ beter in kaart te brengen, blijft ook nog ver achter. Jammer, want daarmee moeten veel MKB’ers in de nabije toekomst het veld ruimen voor concurrenten die nieuwe IT wel omarmen."
 
Razendsnelle veranderingen
Door de razendsnelle veranderingen die plaatsvinden bij de business is het inzetten van nieuwe IT essentieel. IT is in feite het hart van iedere organisatie geworden. Maar hoe kan het dan zijn dat het MKB veelal nog niet beschikt over Windows 10? Terwijl hier heel veel handigheidjes voor de business in beschikbaar zijn.
"Waarom laat het MKB technologieën zoals social media en big data nog steeds links liggen voor het monitoren van klantgedrag?" vraagt Verwaaijen zich af. "Want met behulp van die data, kunnen ze opdrachtgevers precies op maat bedienen. Google en Amazon hebben een scala aan cloudoplossingen. Kant-en-klaar, tegen scherpe prijzen en direct beschikbaar. Dit biedt enorme kansen. Niet alleen voor grote bedrijven, óók voor het MKB."
 
Innoveren is niet moeilijk

Waarom staan veel MKB’ers nog sceptisch tegenover nieuwe IT? Zij hebben de moeizame upgrade naar een nieuwe Windows-versie nog helder voor de geest. "Ondernemers vertellen mij over ERP-implementaties die veel te lang duurden. Vaak zonder de beloofde voordelen te brengen," legt Verwaaijen uit. "Dat men zo’n proces niet opnieuw wil doormaken, begrijp ik. Maar hanteer die ervaringen uit het verleden niet als enige referentiekader. Nieuwe IT is namelijk veel eenvoudiger dan menigeen denkt."
Alleen … het vergt ‘een nieuwe bril’ om die mogelijkheden te onderkennen. Om dat uit te leggen neemt Verwaaijen u mee terug in de tijd: "Columbus zette ruim 500 jaar geleden voet aan land in Amerika. De indianen daar konden hem en z’n mannen goed plaatsen. Mensen met een andere huidskleur in vreemde kleren. Ze begrepen echter niets van de enorme gevaartes aan de horizon. Eenvoudigweg omdat deze zeilschepen hun voorstellingsvermogen te boven ging. Op vergelijkbare manier gaat de reikwijdte van nieuwe IT nu menig MKB-onderneming te boven. Men onderkent de betekenis ervan niet. Daardoor blijven business opportunities buiten beeld."
 
IT maakt het verschil
Natuurlijk, het MKB heeft weinig financiële reserves. Maar nieuwe IT kost geen kapitalen. Het is ook niet nodig de ‘staande’ IT overboord te zetten. Blijf het huidige ERP-systeem gewoon gebruiken. Maar bouw er een schil omheen die de informatie ook voor andere toepassingen beschikbaar maakt.
Ook het inzetten van social media hoeft niet duur te zijn. Het levert vooral veel bruikbare informatie over de klant op. ‘De’ klant is immers geen abstract begrip, maar een individu. Actuele informatie over dat individu is van grote waarde. "Weten dat een klant gisteren online is geweest, levert een bedrijf niets op," legt Verwaaijen uit. "Dus weet wanneer uw klant actief is en probeer hem op dat moment te bedienen. Daarmee onderscheidt een bedrijf zich."
 
Selectieproces consument

Een witgoedleverancier scoort niet meer alleen met de beste wasmachine. In het beslissingsproces van de consument zijn andere aspecten minstens zo essentieel. Denk hierbij aan het tijdstip van de levering, omdat veel consumenten hun order liever na werktijd bezorgd krijgen. Ook een zo snel mogelijke levering speelt een grote rol, sinds leveranciers zoals Coolblue en onlangs ook Wehkamp beloven om nog op dezelfde dag te leveren.
Ook mag een goede berichtgeving over de order niet achterblijven. Tal van leveranciers sturen al een bericht waarin staat binnen welke tijdsinterval de aankoop wordt geleverd – tot op het kwartier nauwkeurig. Dat scoort, want de consument hoeft niet meer de hele dag te wachten totdat de levering binnen is.
"Investeren in dit soort consumentvriendelijke toepassingen kost geen kapitalen," geeft Verwaaijen aan. "Cloudleveranciers bieden vaak al kant-en-klare oplossingen. Op basis van pay-per-use. Snel geïnstalleerd en snel geïmplementeerd. Dat is nu nieuwe IT waar u als MKB het verschil mee maakt."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.