Nieuws
De ideale werkplek van Generatie Z
23 februari 2016 - Veel bedrijven hebben hun werkomgeving nog maar net aan Generatie Y aangepast, terwijl Generatie Z (mensen die tussen 1995 en 2010 zijn geboren) de arbeidsmarkt al betreedt. Hoog tijd dus om na te denken over de gevolgen daarvan voor organisaties.
Hoe kunnen zij het toptalent binnen Generatie Z aan zich binden en ervoor zorgen dat leden van Generatie Y uitgroeien tot effectieve managers? Piet-Jan van Gerwen, Vice President Human Capital Services (HCS) EMEA van Xerox Nederland, geeft tips.Opmerkelijke verschillen
"Generatie Z lijkt op het eerste gezicht een voortzetting van Generatie Y. Toch is er sprake van een aantal opmerkelijke verschillen in de manier waarop de nieuwe generatie werkt. Generatie Z-mensen worden gezien als meer verantwoordelijke en hardere werkers dan hun voorgangers. Daarnaast zijn ze op zoek naar een sociale en relaxte werkomgeving die aansluit op hun levensstijl. Werknemers die deel uitmaken van Generatie Z zijn, nog meer dan leden van Generatie Y, geneigd om te kiezen voor een werkgever die past bij hun persoonlijke waarden en interesses,"vertelt Van Gerwen.
Speel in op Generatie Z-wensen
Volgens een enquête die Mintel in 2014 uitvoerde wil 61 procent van Generatie Z het liefst zelfstandig ondernemen. Van Gerwen: "Bedrijven zouden deze ondernemersgeest moeten stimuleren om voor optimale bedrijfsresultaten te zorgen. Secundaire arbeidsvoorwaarden zoals recreatiezones sluiten aan op de zoektocht van Generatie Z naar de ideale werkomgeving en een gevoel van verbondenheid op het werk. Het is daarnaast moeilijk om de aandacht van Generatie Z vast te houden. Ze nemen snel informatie tot zich via uiteenlopende platforms en schermen. Waar Generatie Y een tekstgerichte generatie was die blogs schreef en content deelde via community’s zoals Facebook, geven leden van Generatie Z de voorkeur aan snelle visuele communicatie via apps als Snapchat en Instagram."
Communicatieveranderingen
De communicatie met Generatie Z zal een van de belangrijkste generatieverschillen vertegenwoordigen voor managers uit Generatie X en Y, die gewend zijn aan uitgebreide rapportage. "Als u effectief met Generatie Z wilt communiceren, moet u vaarwel zeggen tegen e-mail, nieuwsbrieven en zelfs blogs." Portals en intranetten zullen een cruciale rol vervullen bij het realiseren van effectieve communicatie met deze nieuwe generatie werknemers. "Dit vraagt om projectmanagement-apps waarmee managers taken aan medewerkers kunnen toewijzen en projectgroepen kunnen samenstellen en instant messaging-toepassingen voor snelle communicatie tussen teamlede," aldus Van Gerwen.
Tips
"Uiteraard moeten we niet alle leden van Generatie Z over één kam scheren. En het valt al evenmin te voorspellen hoe deze generatie zich ontwikkelt binnen een smeltkroes waarvan vier andere generaties deel uitmaken. Hierbij nog een aantal tips voor een effectieve omgang met uw toekomstige werknemers: geef blijk van maatschappelijk verantwoord en milieubewust ondernemerschap, zorg daarnaast voor een omgeving die in het teken staat van plezier op het werk, betrek Generatie Z bij projecten die aansluiten op hun onafhankelijke ondernemersgeest, moedig samenwerking aan en betrek hen bij de besluitvorming en tot slot, communiceer op basis van korte, visuele boodschappen via uiteenlopende apparaten."
Van Gerwen: "Deze generatie lijkt met een enorme snelheid te werken ten opzichte van werknemers uit eerdere generaties. Maar maakt u zich geen zorgen. De bereidheid van Generatie Z om een positieve bijdrage te leveren, mooie dingen te creëren en succes te boeken zal uiterst waardevol blijken voor de toekomst van uw onderneming!" Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief