Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Het managen van online reputatie wordt steeds belangrijker

14 maart 2016 - We leven in een tijd waarin een reputatie snel wordt verkregen, maar ook snel kan worden afgebroken. Wanneer klanten met één druk op de knop reviews kunnen plaatsen, werknemers via social media honderden vrienden en volgers hebben en elke potentiële klant eerst in een zoekmachine de resultaten doorzoekt, is het managen van online reputatie van levensbelang voor elke ondernemer.

Een slechte reputatie kan een bedrijf in enkele dagen compleet van de kaart vegen. Rick Burgers van LEQUAL geeft ondernemers enkele waardevolle tips waarmee zij hun reputatie kunnen managen en beschermen.
 
Zoekmachineresultaten
Zoals iedere ondernemer weet, is de top 10 van zoekmachine-resultaten een van de belangrijkste zaken voor het bepalen van het bedrijfsimago. Potentiële klanten zoeken een bedrijf op om te controleren of er geen slechte reviews zijn en of het bedrijf misschien een slechte naam heeft. Rick Burgers: "De eerste 10 resultaten zijn het belangrijkst. Wanneer mensen daar geen problemen of klachten kunnen vinden, voelen ze zich sneller gerustgesteld. Een ondernemer kan met wat slimme trucjes voorkomen dat negatieve reviews in de top tien terechtkomen door zelf positieve berichten te plaatsen die hoger ranken. Let op verschillende bekende zoekmachines: naast Google zijn Bing, DuckDuck en nog enkele andere zoekmachines die redelijk wat gebruikt worden. Al blijft Google wel veruit het grootste marktaandeel innemen."
 
Begin bij de basis
Veel bedrijven beginnen direct met het uitsturen van nieuwe content en het inzetten van een PR-team. Toch is er een heel belangrijke stap die vaak wordt overgeslagen: de werknemers zelf instrueren. Burgers: "De werknemers hebben veel invloed op uw reputatie als ondernemer. Zorg ervoor dat uw werknemers duidelijke instructies hebben wat betreft het online verspreiden van content. Instrueer uw medewerkers hierbij ook hoe om te gaan met negatieve berichten op social media, maar ook op blogs en fora. Wanneer er negatief over u wordt gesproken op fora en blogs dan is de kans groot dat dit ook in de zoekresultaten zichtbaar gaat zijn."
 
Wat doet u met negatieve berichten?
Het is belangrijk om negatieve berichten niet direct te ‘outranken’ of te verwijderen zonder een gepaste reactie te geven. "Een slechte review hoeft helemaal niet problematisch te zijn. Sterker nog: een slechte review biedt u als ondernemer de kans om te laten zien dat uw klantenservice goed is. Help de klant met zijn / haar probleem en zorg ervoor dat de communicatie vanuit uw bedrijf op hetzelfde forum terechtkomt. Dit geeft mensen het vertrouwen dat u goede kwaliteit levert en dat u problemen niet uit de weg gaat maar in overleg oplost." Pas wel op met negatieve berichten op social media, want deze zijn moeilijk weg te werken. Wanneer u hiermee te maken hebt kunt u het beste hulp inschakelen van een professional, want een verkeerde reactie kan uw bedrijf ernstige imago-schade opleveren.
 
Maak gebruik van hulpmiddelen
Er zijn veel hulpmiddelen die een ondernemer kunnen helpen met het managen van online reputatie. Zo is er Google Alerts, dat voor u in de gaten houdt wanneer uw bedrijf online ergens benoemd wordt. Zo kunt u verschillende zoektermen en combinaties laten screenen en hoeft u niet dagelijks het hele internet af te speuren. De site mention.com doet hetzelfde, maar zoekt dan vooral op reviews en social media welke berichten er over uw bedrijf worden geplaatst.
 
Een positieve reputatie
Het is zoals Warren Buffet ooit heeft gezegd: ‘It takes twenty years to build a good reputation, and fiveminutes to ruin it.’ Uw reputatie geeft (potentiële) klanten meer vertrouwen in uw bedrijf, maar is tegelijkertijd een kwetsbaar punt. Nu mensen zomaar alles wat ze willen op internet kunnen zetten, wordt de reputatie van een bedrijf kwetsbaarder dan ooit. Goed management van de online reputatie is voor een bedrijf van levensbelang. Wilt u zelf niet de tijd er de energie erin steken, of hebt u geen verstand van dergelijke zaken, dan kan het verstandig zijn een professional in te schakelen. Deze kent alle ins en outs en weet hoe hij uw reputatie kan versterken, waardoor uw bedrijfsperformance wordt gewaarborgd.

Doorsturen  |  2  |  Nieuwsbrief

Reacties

Sanne de Vries

14-03-2016 09:57  |  

Alle goede adviezen over het omgaan met negatieve reviews ten spijt is er soms ook sprake van negatieve reviews die geplaatst worden door mensen die geen enkele relatie met het bedrijf hebben, maar werken in opdracht van een ander bedrijf, de zogenaamde trolls. Hoe ga je daar mee om en hoe kom je daar vanaf?

Rick Burgers

4-05-2016 12:49  |  

Beste Sanne,

Helaas kan de situatie waarin mensen in opdracht van een ander bedrijf negativiteit verspreiden zich voordoen. In Nederland valt dit overigens nog wel mee, in landen als Amerika gebeurt dit vaker. Hier kun je niets aan doen, enkel proberen contact op te nemen met de persoon die de negatieve review geplaatst heeft en/of de resultaten weg te blijven drukken in de zoekresultaten. Overigens kan er ook een juridisch verwijderingsverzoek ingediend worden bij Google (enkel indexering natuurlijk). Als je de negatieve review helemaal van het web wilt hebben zal contact opgenomen moeten worden met het platform wat de beoordeling toont of de persoon die het geplaatst heeft.

Mocht je meer vragen hebben, hoor ik het natuurlijk graag!

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.