Nieuws
11 februari 2011 - Zzp’ers vervullen een belangrijke rol bij innovatie in het MKB. Van de MKB-bedrijven die innoveren met behulp van externe partijen schakelt 33 procent daarvoor zzp’ers in. Dat is circa acht procent van het totale MKB. Daarmee zijn zzp’ers een smeermiddel voor innovatieprocessen in het MKB.
Het inhuren van zzp’ers gebeurt nog frequenter dan bijvoorbeeld gebruik maken van kennisinstellingen (circa 25 procent). Dit blijkt uit het rapport ‘smering voor de nering’ van EIM.Dienstverlening en bouw
In deze twee sectoren, waar relatief veel zzp’ers actief zijn, worden zij ook vaker ingehuurd bij innovatieprocessen, meer dan bijvoorbeeld in de sectoren handel, de horeca en het transport. Ook de mate van innovativiteit van MKB-bedrijven heeft invloed. Hoe actiever en systematischer bedrijven bezig zijn met innoveren, hoe vaker zzp’ers worden ingeschakeld. Dit hangt samen met de specialisatie, een gunstige prijs-kwaliteitverhouding en de snelle kennisverspreiding van zzp’ers.
Wel overwogen, niet gedaan
Daarnaast heeft nog veertien procent van de bedrijven die zonder de hulp van zzp’ers innoveert, dat wel overwogen, maar vinden zij het vaak niet nodig of te duur in verhouding tot de schaal van de innovatietrajecten.
Kennis en mankracht
Als zzp’ers worden ingeschakeld brengen zij kennis en ervaring in. Verder zijn de concrete bijdragen opvallend vaak in de vorm van mankracht en capaciteit. Dit verschilt wel per type bedrijf dat zzp’ers inschakelt. Hoe innovatiever het bedrijf, hoe grotere rol kennis en mankracht spelen. Minder innovatieve MKB-bedrijven vragen meer om middelen en of zetten ondersteunende werkzaamheden weg bij de zzp’ers. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief