Nieuws
Supermarktomzet in de lift
18 april 2016 - De supermarktomzet is in het eerste kwartaal van dit jaar gestegen van 8,34 miljard (2015) naar 8,58 miljard euro. Dit is een stijging van 2,9 procent. Dit komt echter mede door de vroege paasweken. Deze buiten beschouwing gelaten, dan is de supermarktomzet in het eerste kwartaal van 2016 gestegen met 1,8 procent van 8,34 miljard (2015) naar 8,49 miljard.
De omzet per kassabon steeg licht naar 22,34 euro (+0,5 procent) in vergelijking met de eerste drie maanden van 2015. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg echter ruim met 2,4 procent. Dit blijkt uit cijfers van GfK.In maart stijging omzetgroei, mede door Pasen
In de maand maart ziet GfK een forse stijging van 6,5 procent in de omzetgroei naar 3,39 miljard (3,19 miljard euro in maart 2015). Dit komt echter mede doordat Pasen dit jaar in de maand maart viel en in 2015 was Pasen in april. De week voor en de week na Pasen zorgen voor circa 95 miljoen euro extra omzet in vergelijking met een gemiddelde week in 2016.
Klantenkring supermarkten blijven groeien
Grote supermarktformules trekken steeds meer klanten. De consument bezocht in 2015 4,5 verschillende supermarktformules. Albert Heijn heeft de meeste huishoudens (87,3 procent) gevolgd door Lidl (71 procent), Jumbo (67,7 procent), Aldi (56,8 procent) en Plus (28,8 procent). De supermarkten blijven groeien qua klantenkring, uitgezonderd de Aldi (-1,2 procent). Vanwege de overname van C1000 laat de klantenkring van Jumbo de meest forse groei zien; van 62,5 procent in 2014 naar 67,7 procent in 2015.
De speciaalzaken verliezen consumenten in 2015 maar ook worden de markt en warenhuizen minder bezocht voor dagelijkse boodschappen. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief