Nieuws
Tips bij het inzetten van Crowdfunding
18 mei 2016 - Wie een bedrijf wil starten wordt al snel geconfronteerd met heel wat vragen. Een van de meest pertinente obstakels is vaak het startersbudget. Hoe sterk een idee ook kan zijn, zonder de juiste funding komt het niet van de grond. Om beginnende ondernemers een duwtje in de rug te geven verzamelen investeerders zich op crowdfunding-platforms.
Deze websites zijn ontmoetingsplaatsen waar mensen een idee pitchen dat investeerders kunnen steunen met een zelf te bepalen bedrag. Als het vooropgezette bedrag behaald wordt, kan de ondernemer aan de slag. De investeerder wordt terugbetaald met een beloning en/of geld. De explosieve groei in crowdfunding-websites toont dat het idee werkt. "Zonder onze crowdfunding campagne had ik nu niet gestaan waar ik nu sta," vertelt Jaap Spreeuwenberg van Het Massagehuys. Samen met zijn partner Prakay Vichapa zette Spreeuwenberg een succesvolle crowdfunding campagne neer om hun massagesalon te kunnen financieren. Maar hoe zet u zelf een sterke campagne op? Ga aan de slag met deze drie insider tips van Spreeuwenberg voor een geslaagde funding.Breng een verhaal.
De nummer één tip voor een geslaagde campagne is zowel simpel als effectief: durf persoonlijk te zijn. Investeerders zijn naar meer op zoek dan enkel een aandeel in een bedrijfje. Ze willen deel zijn van een verhaal waar ze zichzelf een rol in toebedelen. Door op meer dan enkel het zakelijke deel te focussen grijpt u de aandacht van uw lezers. Spreeuwenberg vertelt: "We hebben er bewust voor gekozen om ook over onszelf te praten bij het beschrijven van ons idee. Door onze investeerders ook te vertellen Vichapa’s Thaise achtergrond en mijn ervaring in de ontwikkelingsorganisatie Hivos, leerden de lezers ons echt kennen. Ik geloof dat dat heeft bijgedragen tot het succes. Die achtergrondinformatie is belangrijk voor investeerders om te begrijpen waar het idee vandaan komt."
Focus op wat zij er bij te winnen hebben.
Naast het brengen van een eigen verhaal is het verder ook belangrijk om in te gaan op wat de investeerders op termijn zullen terugkrijgen. Veel goede ideeën floppen omdat de ondernemer niet voldoende ingaat op de return. Investeerders willen deel zijn van het verhaal en daar ook een beloning voor krijgen. Dat kan op allerlei manieren. Het Massagehuys koos ervoor om de lening na drie jaar terug te betalen met een rendement van vijftien procent. Daarbij gaf hij zijn sponsors ook nog enkele mooie beloningen, zoals een massage of een fles huisgemaakte massage olie. Met 64 investeerders die gemiddeld 728 euro gaven werd zijn campagne een succes. De geldschieters leerden Spreeuwenberg en Vichapa niet alleen kennen. Ze werden deel van het verhaal en konden meteen een bezoekje brengen aan de zaak voor hun massage. En omdat zij hun positieve ervaringen verder zullen delen, hebben ook Spreeuwenberg en Vichapa baat bij de beloningen voor de investeerders.
Spreek uw netwerk aan.
De derde tip is vaak het grootste struikelblok voor beginnende ondernemers. Een campagne kan pas echt groeien als het idee zich verspreidt en wordt opgepikt door geldschieters. Daarvoor moet u zorgen dat uw campagne bij zoveel mogelijk mensen bekend wordt. "’Putting yourself out there, zoals ze in het Engels zeggen, is inderdaad erg eng," zegt Spreeuwenberg. "Er is geen weg terug meer. Sommige mensen zien u maar al te graag falen. Daar moet u zich echter over kunnen zetten. Ga op zoek naar positieve feedback en doe beroep op uw netwerk. De steun van vrienden en familie is onmisbaar voor een geslaagde crowdfunding. Omring u dus met de juiste mensen die u steunen en die mee reclame voeren voor uw campagne."
Kortom:
Met deze drie tips bent u reeds een hele stap dichter bij een geslaagde campagne:
- Breng een verhaal.
- Focus op wat zij er bij te winnen hebben.
- Spreek uw netwerk aan.
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief