Nieuws
Klanten zijn op zoek naar beleving in kledingwinkels
31 mei 2016 - Dat winkelen om beleving draait, is inmiddels een geaccepteerd gegeven. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken bevestigen dit. Maar hoe kan dit concept tot leven worden gebracht in een winkel? Rens Drost, off- en online marketing manager bij Only for Men geeft antwoord: "Wees spraakmakend in alles wat u doet. Mond-tot-mondreclame is nog steeds heel belangrijk voor retailers."
Steeds meer winkels investeren in een belevingsgerichte inrichting. Het wordt de standaard om de klant meerwaarde te bieden door een unieke beleving op locatie. Vaak wordt er gekeken naar hoe de winkelvloer beleving ondersteunt, in combinatie met faciliteiten zoals bijvoorbeeld een café. "Maar waar het echt om draait zijn de mensen op de winkelvloer, zij maken het verschil," aldus Drost.Geknipt en geschoren
Only for Men heeft in Doesburg een winkel waar mannen zich kunnen laten knippen en scheren, of een voetbalwedstrijd kunnen kijken. Bijvoorbeeld als het Nederlands elftal speelt op het moment dat een toekomstige bruidegom zijn trouwpak komt laten aanmeten met zijn vrienden. "De heren hadden al weken een afspraak staan en toevallig bleek later op dat moment het Nederlandse elftal een belangrijke wedstrijd voor het WK te spelen. Eigenlijk wilden ze de afspraak afzeggen, maar omdat wij er een feestje van hebben gemaakt, met bier voor de heren en voetbal op een groot scherm, zijn ze toch langsgekomen. Uiteindelijk zijn ze allemaal tevreden naar huis gegaan," vertelt Drost.
Eventmanager voegt waarde toe
Het zou voor iedere retailer bijna verplicht moeten zijn om een eventmanager in dienst te nemen. Tijdens events kan op een creatieve manier de aandacht worden getrokken en versterken retailers de band met klanten. Zo organiseerde Only for Men vorig jaar een wielerevent. Sport en mannen gaan volgens Drost hand in hand. Zo’n 50 wielrenners gingen de Veluwe op. Het event werd afgesloten met een wielerquiz, waarbij de winnaar iets moois in de winkel kon uitzoeken. "Events als deze kunnen alleen worden georganiseerd als het personeel flexibel is en er een feest van maakt," stelt Drost.
Beleving offline & online
Uiteraard gebeurt er genoeg op het gebied van retail technologie. Ook daar liggen kansen om klanten te laten beleven. Of het nu gaat om iBeacons of een virtuele passpiegel. Er zijn genoeg mogelijkheden voor retailers om een onuitwisbare indruk achter te laten bij klanten.
Spraakmakend blijven
De wijze waarop een (winkel-)keten haar klanten laat beleven, blijft veranderen. "Het is de uitdaging om continu alert te blijven op veranderingen. Als er dingen veranderen kijkt Only for Men naar de kansen die het biedt, en niet naar de bedreigingen. Op die manier houden we vast aan de missie om spraakmakend te blijven. De focus ligt daarbij altijd op de beleving van klanten," zo concludeert Drost. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief