Zzp’er met snel internet behaalt hogere omzet
7 juni 2016 - Zzp'ers met een snellere internetverbinding (100+ mbps) maken gemiddeld meer omzet dan zzp'ers met een lagere downloadsnelheid. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 1.179 zzp’ers in opdracht van Ziggo.
Er blijkt een directe correlatie te zijn tussen de internetsnelheid in megabits per seconde (mbps) en de omzet van zzp’ers. Bij een hogere internetsnelheid wordt gemiddeld een hogere omzet behaald:
Megabits per seconde (mbps)
Gemiddelde omzet
< 5 mbps
€ 61.117
6 tot 10 mbps
€ 67.153
11 tot 25 mbps
€ 72.583
26 tot 50 mbps
€ 79.901
51 tot 100 mbps
€ 80.523
> 100 mbps
€ 88.629
Snelle internetverbinding essentieel
Bijna negen van de tien zzp'ers (88 procent) vindt dat een snelle internetverbinding essentieel is als ondernemer. Gemiddeld maken zzp'ers gebruik van een internetverbinding met een downloadsnelheid van 47 mbps. De WiFi-verbinding wordt het meest gebruikt, bijvoorbeeld via de verbinding thuis of op een externe werkplek.
Over het onderzoek
De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 1.179 zzp’ers in Nederland, uitgevoerd door ZZP Barometer in opdracht van Ziggo. De resultaten zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan een miljoen zzp’ers die Nederland kent. De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een
infographic.
Doorsturen |
3 |
Nieuwsbrief Reacties
Guido 7-06-2016 11:54 |
Het lijkt mij eerder dat het zo is, dat wanneer je succesvol bent als ondernemer je een snellere internetverbinding neemt.
|
peter zzp-boekhouder 7-06-2016 13:37 |
|
Marjolein Katsma 14-07-2016 07:35 |
Eerst maar eens het ''origineel'' opgezocht. De echte data krijgen we helaas niet te zien.
Het begint daar al bij de vraagstelling: ''Welk effect heeft internetsnelheid op de omzet?'' Daar zit dus ''effect'' al ingebakken terwijl zelfs een correlatie nog geen oorzakelijk verband (''effect'') aantoont, alleen dat twee zaken (hier, omzet en snelheid) samen voorkomen.
De infographic is ook een fraai voorbeeld van ''How to lie with statistics'' (een boek dat iedereen die zich met statistiek bezighoudt gelezen zou moeten hebben); in dit geval is dat het gekozen grafiekmodel (met doorgetrokken lijn, die ook een samenhang suggereert waar die er niet hoeft te zijn - een balkengrafiek was hier meer op z'n plaats geweest).
In het taartdiagram (met slecht te onderscheiden kleuren, kennelijk gekozen voor esthetisch effect in plaats van leesbaarheid) zit nog een interessant gegeven dat verder nergens wordt genoemd: maar liefst 25% van de ondervraagden weet niet wat hun internetsnelheid is. Als je dan verder percentages noemt (bv. in combinatie met omzet) moet je wel aangeven of dat een percentage van de totale groep is, of een percentage van de 75% die het wel weet.
En dan nog deze vragen: In welke regio zit de ondernemer? Is snel internet wel beschikbaar (is er iets te kiezen)? In welke branche werkt de ondernemer? En hoe hangen die factoren samen met de omzet? Zin de ondervraagden geselecteerd om die factoren uit te sluiten?
Er is maar een conclusie mogelijk: het informatiegehalte van dit onderzoek is nagenoeg nul. (Ikzelf vind eigenlijk alleen die 25% die het niet weet interessant.)
|