Nieuws
Omnichannel groeikans voor mkb
8 juni 2016 - E-commerce neemt een hoge vlucht. Mobiel shoppen neemt hierbinnen een steeds belangrijkere plaats in. In 2016 wordt naar verwachting in Nederland voor ruim drie miljard euro gekocht op tablets en smartphones, tegenover nog geen miljard vorig jaar.
De moderne consument verwacht van winkeliers een omnichannel-aanpak, waarbij de verschillende kanalen volledig geïntegreerd zijn. Voor het mkb is dit een groeikans: omnichannel verhoogt de loyaliteit bij de klant en levert de winkelier meer omzet op.Wat is omnichannel?
Omnichannel betekent dat verkoop en communicatie met de klant verlopen via meerdere kanalen, die allemaal met elkaar verbonden zijn. De consument kiest zelf waar, wanneer en hoe hij wil shoppen. Online en offline zijn volledig geïntegreerd. Productinformatie opvragen, retourneren en ruilen van goederen, aanbiedingen ontvangen, accountgegevens inzien: de klant kan het allemaal, via elk kanaal.
Consequenties voor het mkb
De veranderde wensen en eisen van de consument hebben consequenties voor het mkb. Wie mee wil liften op het succes van e-commerce, heeft een goede omnichannel-strategie nodig. Voor de (web)winkelier betekent dit: een goede zoekfunctie bieden, productaanbevelingen doen, backend-systemen integreren en verschillende betaalmogelijkheden bieden. Voor een optimale omnichannel-beleving dienen webshop, fysieke winkel, e-mailmarketing, voorraad- en relatiebeheer volledig op elkaar te zijn afgestemd.
Omnichannel als groeikans
Omnichannel is een groeikans voor het mkb. De klant heeft een betere winkelervaring, wat resulteert in een hogere loyaliteit, een hogere customer value en meer omzet voor de winkelier. Zo realiseerde fashionista Rebecca Minkoff, toen ze overschakelde op omnichannel, binnen een halfjaar zes tot zeven keer meer verkoop dan daarvoor. "Inspelen op de mobiele revolutie is hierbij van levensbelang," vertelt Karin Cats van PocketShop. "Mobiel wordt al snel first screen en het aandeel van apps in de totale m-commercemarkt blijft groeien." De Amerikaanse investeringsbank Goldman Sachs becijferde dat tussen 2014 en 2018 de verkoop via smartphones en tablets meer dan verdrievoudigt. Statistieken bij PocketShop laten zien dat 85 procent van de app-gebruikers terugkeert als klant en dat een app 30 procent meer conversie oplevert dan een mobiele site.
Mkb’er worstelt met omnichannel-strategie
"Ondernemers realiseren zich het belang van een goede omnichannel-strategie, maar vele vinden het moeilijk hun weg daarin te vinden," vertelt Cats. "Bovendien zijn ze druk met hun dagelijkse handel en richten ze hun aandacht liever direct op de klant." Uit onderzoek blijkt dat een volledige integratie van de backoffice het belangrijkste obstakel is bij het realiseren van een succesvolle omnichannel-strategie. "Een mobiele app is voor het mkb een onmisbare schakel in de omnichannel-strategie." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief