Nieuws
Visconsument vindt duurzaamheid belangrijker dan prijs en merk
15 juli 2016 - Nieuw wereldwijd onafhankelijk marktonderzoek in 21 landen heeft aangetoond dat duurzaamheid een belangrijke drijfveer is bij de aankoop van vis-, schaal- en schelpdier- producten. Over het algemeen scoort duurzaamheid hoger dan prijs en merk bij de aankoop van vis.
Bijna driekwart (72 procent) van de visconsumenten is het erover eens dat consumenten alleen vis uit duurzame bronnen zouden moeten eten, om de oceanen te redden. Deze uitkomst staat in contrast met de motieven bij aankoop van andere fast-moving consumer goods (FMCGs), waar de prijs en het merk doorgaans duurzaamheid overtreffen in het koopgedrag.Deze enquête over de perceptie van de consument ten opzichte van vis is de grootste wereldwijde analyse over consumptie van vis. Het onderzoek werd in opdracht van de Marine Stewardship Council (MSC) uitgevoerd door GlobeScan. Meer dan 16.000 visconsumenten in 21 landen namen deel aan het onderzoek. In elk land is daarmee een statistisch representatieve steekproef verzekerd.
Duurzaamheid beïnvloedt de acties van consumenten van alle leeftijden
Bij meer dan vier op de vijf (85 procent) huishoudens die regelmatig vis koopt, is de bezorgdheid omtrent onze oceanen van invloed op het koopgedrag.
Oudere consumenten hebben meer aandacht voor duurzaamheid. 75 procent van de visconsumenten van 55 jaar en ouder is het eens met de noodzaak om alleen uit duurzame bronnen te eten, in vergelijking met 67 procent van de achttien tot 34-jarigen.
"Deze inzichten laten zien dat consumenten van visproducten de behoefte aan duurzaamheid hebben en dat ze bereid zijn om hun koopgedrag te veranderen om de oceanen te beschermen. Burgers voelen dat ze met hun portemonnee kunnen stemmen voor duurzaamheid," aldus MSC CEO Rupert Howes.
Onafhankelijk keurmerk verhoogt merkvertrouwen
Meer dan twee derde (68 procent) van de ondervraagden zei dat er behoefte is dat merken en supermarkten onafhankelijk hun beweringen over duurzaamheid verifiëren. 62 procent geeft aan dat een keurmerk op visproducten hun vertrouwen in het merk verhoogt.
Terwijl tien procent van de wereldwijd gevangen vis uit MSC-gecertificeerde visserij komt, zegt 37 procent van de mondiale consumenten dat ze het MSC-keurmerk herkennen. Dit is 44 procent in Nederland. De herkenning van het keurmerk varieert binnen de 21 onderzochte markten, van dertien procent in Canada tot 71 procent in Zwitserland. Jonge respondenten tussen 18 en 34 jaar herkennen vaker het MSC-keurmerk (41 procent) in vergelijking met oudere respondenten (30 procent van de 55+).
Meer dan de helft (54 procent) van de visconsumenten geeft aan bereid te zijn om meer te betalen voor een gecertificeerd duurzaam vis product.
Positieve beeldvorming van MSC
Consumenten zien NGO's (41 procent) en wetenschappelijke organisaties (36 procent) als de belangrijkste organisaties die bijdragen aan de bescherming van de oceanen. Overheden (dertien procent) en bedrijfsleven (twaalf procent) worden daarentegen als minst belangrijk gezien.
Deze resultaten zijn consistent met de waarneming van MSC, waarbij 86 procent van de consumenten die het keurmerk herkennen, zeggen dat ze het keurmerk vertrouwen en dat ze positief zijn over de impact van de organisatie.
Consumenten menen dat de vissers, retailers en merken bijdragen aan de bescherming van de oceanen als ze gecertificeerd zijn tegen de MSC-standaard. Meer dan acht op de tien (81 procent) van de mensen die het keurmerk herkent zegt dat MSC helpt bij het erkennen en belonen van duurzame visserij. Hetzelfde percentage (81 procent) vindt dat MSC mensen aanmoedigt om duurzaam te winkelen.
Consumenten helpen om positieve keuzes te maken
"De samenwerking tussen wetenschappers, NGO's, retailers en de industrie levert een positieve impact in de wereld zeeën, al zijn niet-duurzame visserijen nog steeds een grote uitdaging. Consumenten die het blauwe MSC-keurmerk herkennen, vertrouwen het logo ook. Maar er is nog meer te doen. MSC is dan ook steeds meer gericht op het werken met onze partners en de rest van de industrie om het bewustzijn onder vis consumenten van het blauwe MSC-keurmerk te verhogen," zegt Howes.
Caroline Holme, directeur van GlobeScan meent: "Dit onderzoek geeft ons een gedetailleerd inzicht in hoezeer de categorie vis verschilt van andere voedsel categorieën . In een categorie met relatief weinig vertrouwde merken, kunnen onafhankelijke partijen (die claims op duurzaamheid en traceerbaarheid onafhankelijk verifiëren) de consument helpen in het navigeren naar een betere keuze. De duurzaamheid van de oceaan is een belangrijk onderwerp in deze categorie en consumenten hebben het hoger op het lijstje staan dan we hadden gedacht bij hun aankoop beslissingen van vis."
Deze cijfers ondersteunen de bevindingen van het 2015 Nielsen Global Corporate Sustainability Report waaruit bleek dat in het afgelopen jaar, de verkoop van consumptiegoederen van merken met een bewezen inzet voor duurzaamheid met meer dan vier procent wereldwijd groeide, terwijl andere merken zonder die claim minder dan een procent groeiden. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief