Nieuws
Lease-auto niet populair bij ondernemers
15 juli 2016 - Ondernemers gebruiken nauwelijks leaseauto’s. Dat blijkt uit een onderzoek van Tom, uitgevoerd door Maurice de Hond. Slechts zeven procent van de ondernemers geeft aan in een leaseauto te rijden. De meeste ondernemers rijden zakelijk in hun privéauto (59 procent).
Op de tweede plaats staat de bedrijfsauto, waarbij de auto eigendom is van de onderneming (negentien procent).Vervoermiddel
Voor de meeste ondernemers is een personenauto het belangrijkste vervoermiddel voor hun werk (62 procent). Gevolgd door de fiets met twaalf procent, een bestelwagen (tien procent) en de trein (vier procent). Oudere ondernemers en ondernemers die medewerkers in dienst hebben, reizen vaker met de auto dan jonge ondernemers en zzp’ers. Bij de laatste twee groepen is de fiets en de trein relatief populair. Van de ondernemers tot 35 jaar gebruikt 28 procent de fiets of de trein. Onder zzp’ers is dat twintig procent.
Brandstof en duurzaamheid
Duurzame auto’s zijn vooral in trek bij ondernemers die leasen. Van hen rijdt 23 procent een elektrische of hybride auto. Bij ondernemers met een bedrijfsauto is dat twaalf procent. Terwijl slechts drie procent van de ondernemers die hun privéauto gebruiken, een elektrische of hybride auto rijdt. Martin Schuurman, de ondernemer achter Tom: "Elektrisch rijden wordt langzamerhand aantrekkelijker, maar vooral bij ondernemers die hun eigen auto kopen, winnen de lagere kilometerkosten het nog niet van de hogere aanschafkosten."
Diesel is de belangrijkste brandstof voor ondernemers met een bedrijfsauto (53 procent). Onder leaserijders (33 procent) en privérijders (23 procent) geldt dat veel minder. Voor hen is benzine de belangrijkste brandstof.
Afrekenen
Van alle ondernemers gebruikt inmiddels zestien procent een tankpas. Al wordt een pinpas of creditcard nog altijd het meest gebruikt (67 procent). Opvallend is het beperkte gebruik van tankpassen onder ondernemers die hun privéauto gebruiken voor hun werk. Van de privérijders gebruikt slechts negen procent een tankpas. Bijna twee derde van hen betaalt de brandstof privé en declareert de zakelijk gereden kilometers bij het eigen bedrijf. Schuurman: "Ze weten nog niet dat zij met een tankpas de btw over de brandstof kunnen terugvorderen, dankzij een speciale fiscale regeling." Klik hier voor een uitleg.
Opmars
"Het aantal ondernemers dat een tankpas gebruikt, kan de komende tien jaar nog verdrievoudigen", concludeert Schuurman, "ook door de toenemende fiscale eisen die het gebruik van kassabonnetjes in bedrijfsadministraties moeten terugdringen." De bekendheid met een tankpas is het grootst bij ondernemers met een leaseauto of een bedrijfsauto. Toch blijkt slechts 38 procent van de ondernemers die leasen een tankpas te gebruiken, ook al wordt deze standaard meegeleverd bij operational lease. Opvallend is vooral de opmars van de tankpas bij ondernemers met een bedrijfsauto. Tien jaar geleden gebruikten ze nog nauwelijks een tankpas; nu is dat ruim een kwart.
Brandstofprijs
Ondernemers die onderweg stoppen bij een tankstation letten daarbij vooral op de prijs van de brandstof. Daarna komen achtereenvolgens de afstand, de aanwezigheid van een parkeerplaats, en of men er eerder is geweest. Het minst belangrijk worden gevonden: een werk- of vergadermogelijkheid, of e-laden mogelijk is, en of men er kan overnachten.
Parkeren
Niet meer dan achttien procent van de ondernemers maakt gebruik van een parkeer-app. Opvallend genoeg neemt het gebruik toe naarmate de ondernemer ouder is. Van de jonge ondernemers tot 35 jaar gebruikt twaalf procent een parkeer-app; boven de 55 jaar is dat 21 procent. Ook onder hoger opgeleide ondernemers en ondernemers met vijf of meer medewerkers ligt het gebruik duidelijk hoger (beide 24 procent). Doorsturen | 5 | Nieuwsbrief