Nieuws
Hoe Kunstmatige Intelligentie het functioneren van bedrijven radicaal verandert
26 juli 2016 - Overal ter wereld komen organisaties bij digitale transformatie voor de grimmige keuze te staan: het is innoveren of doodgaan. Frank Lansink, CEO IPsoft Europa:" Kunstmatige Intelligentie ontzorgt mensen op het gebied van alledaagse taken en stelt organisaties in staat om de creativiteit van mensen op geheel nieuwe wijze te ontketenen
Lansink: "De komst van Kunstmatige Intelligentie op de werkplek is onvermijdelijk. Het is dan ook niet de vraag wanneer bedrijven dit gaan introduceren, maar hoe snel zij ten onder gaan wanneer zij het niet doen.Wees er echter niet bang voor. Kunstmatige Intelligentie moet niet gezien worden als fenomeen mens versus machine, maar mens plus machine. De werkplaats van de toekomst is een hybride mens-en-Kunstmatige Intelligentie-werkplaats, met alle voordelen van dien."
Volledige controletraject
Een onderzoek van Thomson Reuters heeft uitgewezen dan 70 procent van de nalevingsfunctionarissen verwacht dat wetgevers elk jaar meer en meer regels zullen introduceren. De kosten van regelgeving escaleren hierdoor; voor sommige banken stijgen de kosten tot wel drie miljard GBP per jaar.
Lansink: "Dit is waar Kunstmatige Intelligentie komt kijken. Virtuele agenten zoals IPsoft’s Amelia zijn niet alleen bekwaam om de noodzakelijke regelgeving te leren door juridische teksten te ‘lezen’, maar zijn bovendien in staat om ervoor te zorgen dat de processen toegepast worden. De virtuele agenten zorgen dat er geen fouten in de inzendingen zitten en bieden een volledige controletraject.
Kunstmatige Intelligentie kan tijd, kosten en vooral risico’s - ruim - verminderen, wanneer het aankomt op overeenstemming. Er zijn geen ‘menselijke fouten’ omdat organisaties beschermd zijn tegen harde sancties of niet-naleving.
Organisaties kunnen niet alleen significant besparen op kosten wanneer veel routinematige taken geautomatiseerd worden. Veel opwindender is dat organisaties het volledige creatieve potentieel van hun medewerkers kunnen bevrijden."
Complexe vraagstukken
De uiterst vaardige digitale consumenten van vandaag verwachten steeds meer onmiddellijke, effectieve dienstverlening via verschillende platforms. De afhandeling van customer management wordt doorontwikkeld door een leger aan virtuele agenten. "Het mooist van deze virtuele agenten is dat die te alle tijde schaalbaar zijn en vragen met een toenemende complexiteit verwerken. Amelia doet dit met een natuurlijk inzicht in taal en toont zelfs emotie," aldus Lansink. "Het resultaat is dat medewerkers zich niet langer bezig hoeven te houden met vragen zoals hoe het wachtwoord te wijzigen. Amelia kan dagelijks al een significant deel van de hoge volumes en herhaaldelijke inkomende vragen oplossen, in de centra waar zij werkzaam is. Hiermee kunnen andere agenten meer tijd aan complexere vraagstukken besteden, met meer impact. Virtuele agenten weten wanneer zij de limiet in hun beslissingsproces hebben bereikt en dragen de vraag dan over aan een mens. Sommigen kunnen dan zelfs toekijken of de mens het vraagstuk oplost en hiervan leren. Wanneer eenzelfde vraag van een volgende klant binnenkomt, kan de virtuele agent de vraag zelf afhandelen."
Creatieve zelf
Lansink: "Als digitale medewerkers de werkplaats schoonvegen, wat blijft er dan nog over voor de mens? Mensen zullen zich naar een hoger plan bewegen. Zo kan een machine niet met de mens concurreren op het gebied van creatieve uiting. Gewoonlijk gebruiken mensen op het werk twintig procent van hun creatieve brein. Beeld eens in wat de mogelijkheden zijn, wanneer mensen bevrijd worden van de ketenen van simpele en banale taken, dus wanneer zij vrij zijn om de kracht van hun volledige creatieve zelf op werk te verkennen. Dit geldt vooral voor zakelijke leiders. Volgens een rapport van McKinsey behalen CEO’s een tijdwinst van zo’n twintig procent, door bijvoorbeeld rapporten door te nemen en de belangrijkste aanbevelingen te geven.
Van de banken en verzekeraars tot spelers op het gebied van energie en zelfs professionele diensten - er is geen sector die niet met Kunstmatige Intelligentie te maken krijgt. Elke organisatie is gebaat bij werknemers die minder tijd besteden aan de noodzakelijke dagelijkse taken de stimulatie groter, beter en verder te denken." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief