Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Milieubewust verpakken geen prioriteit bij webwinkeliers

21 februari 2011 - Bescherming, snel inpakken en prijs zijn de punten waar een webwinkelier in Nederland op let bij de aanschaf van verpakkingsmateriaal voor het verzenden van zijn producten. Milieuvriendelijkheid staat op de laatste plaats bij de aanschaf van een verpakking.

Dit blijkt uit onderzoek van Topa Verpakking tijdens de Webwinkel Vakdagen 2011. Uit het onderzoek blijkt dat webwinkeliers de bescherming van hun product de belangrijkste functie van een verpakking vinden. De milieuvriendelijkheid van de verpakking is veel minder belangrijk. Opvallend is dat de respondenten wel interesse tonen in duurzame verpakkingsproducten. Ruim 65 procent geeft aan eerder een duurdere milieuvriendelijke verpakking te kopen dan een goedkopere verpakking die alleen maar duurzaam oogt. En als men dan een milieuvriendelijke verpakking aanschaft, zou ruim 60 procent dit doen om daadwerkelijk bij te dragen aan het milieu en niet uit marketingoverwegingen. De wil om te veranderen lijkt dus aanwezig te zijn. Maar de stap om daadwerkelijk duurzaam te verpakken is daarentegen nog te groot voor de meeste (aankomende) webwinkeliers. Want slechts tien procent van de ondervraagden geeft aan wel eens milieuvriendelijke verpakkingen te kopen. 

Onwetendheid
Waarom milieubewust verpakken nog geen prioriteit is voor webwinkeliers heeft vooral te maken met de primaire aspecten waarop verpakkingen geselecteerd worden, namelijk bescherming van het product, gemakkelijk in gebruik en prijs. Maar daarnaast weten veel webwinkeliers nog te weinig over de mogelijkheden om milieuvriendelijk te verpakken. Bovendien geven veel respondenten aan dat duurzaamheid de standaard zou moeten zijn in de verpakkingsbranche. De webwinkelier lijkt dus van mening te zijn dat niet hij verantwoordelijk is om voor milieuvriendelijke alternatieven te kiezen, maar dat de leveranciers alleen nog maar duurzame verpakkingen moeten produceren. 

Meer duurzame verpakkingsopties
Duurzaam verpakken gaat overigens verder dan alleen ‘groene’ producten aanschaffen. Zo kunnen opvulmaterialen hergebruikt worden, en is het voor veel webwinkeliers mogelijk om lichtere verpakkingen te gebruiken, wat scheelt in materiaal en transport. Slechts zes procent van de webwinkeliers geeft aan producten te verzenden in maatverpakkingen zoals speciale boek- en dvd-verpakkingen. Terwijl dit een eenvoudige manier is om op materiaal te besparen.

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Bart Hulsegge

21-02-2011 10:32  |  

De verpakking dient het juiste gevoel over te brengen bij de ontvanger.

Kleur, uitstraling en kwaliteit zijn belangrijk.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.