Nieuws
Nederlandse ondernemer kijkt graag af
17 augustus 2016 - Internationale bestsellers van succesvolle ondernemers boordevol wijze levenslessen; de boekhandels liggen er vol van. En dat is niet zo gek. Want bijna de helft (46 procent) van de Nederlandse ondernemers geeft aan dat zij voor hun eigen bedrijfsvoering voornamelijk worden geïnspireerd door andere ondernemers.
Daarna worden collega’s het vaakst genoemd als belangrijkste inspiratiebronnen. Dit blijkt uit onderzoek door Inspiration360.Netwerk is sleutel tot succes
Ondernemers kijken dus het liefst naar professionals die ook de route van ondernemerschap hebben gekozen. Maar wanneer ben je als ondernemer dan succesvol? Netwerken, netwerken, netwerken; dat blijkt het credo voor succesvol ondernemerschap. 85 procent vindt netwerken de belangrijkst factor voor succes. In de ICT-sector is men nog eensgezinder; 100 procent vindt een sterk netwerk het meest doorslaggevend. Met enige afstand volgt vakkennis met 72 procent. Werkervaring, opleiding, coaching en groeikapitaal scoren een stuk lager (61-65 procent).
Uitdagingen
Maar wat zijn de grootste bedreigers van succes? Ondernemers zien een goede balans tussen werk en privé als hun grootste uitdaging bij het ondernemen (39 procent). Opvallend is dat dit vooral bij vrouwelijke ondernemers en ondernemers in de leeftijd van 36-50 jaar een belangrijk aandachtspunt is. Voor mannen en ondernemers tot en met 35 jaar liggen de uitdagingen met name op het gebied van groei en opschalen van hun bedrijf.
Highlights onderzoek
- Voor 46 procent van de ondernemers zijn andere ondernemers hun grootste bron van inspiratie.
- Zestien procent van de ondernemers van jongere leeftijd (18-35) haalt hun inspiratie uit YouTube-filmpjes. Dat is twee keer zo veel als bij de oudere doelgroep.
- Andersom haalt 23 procent van de oudere ondernemers (36+) hun inspiratie uit boeken. Dat is ruim twee keer zo veel als onder jonge ondernemers.
- 85 procent van de Nederlandse ondernemers ziet een sterk netwerk als belangrijkste factor voor succesvol ondernemen.
- Het meest trots zijn ondernemers op het feit dat zij helemaal zelfstandig iets hebben opgebouwd.
- Te goed van vertrouwen zijn was voor velen de grootste uitglijder binnen hun ondernemerschap.
- Ondernemers met personeel lopen vaker tegen financiële uitdagingen aan (49 procent) dan ZZP’ers (33 procent).
- Werk-privé balans wordt door een groot deel (39 procent) van de ondernemers als hun grootste uitdaging bij het ondernemen gezien. Vooral bij vrouwen (40 procent) en ondernemers tussen de 36-50 jaar (44 procent) is dit belangrijker dan andere uitdagingen.
- Mannen (39 procent) en ondernemers van jongere leeftijd (42 procent) lopen vooral op het gebied van groei en opschalen van hun bedrijf tegen de grootste uitdagingen aan.
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door MWM2, in opdracht van Inspiration360. In het onderzoek werd aan 500 zelfstandig ondernemers (ZZP’ers en ondernemers met personeel) uit heel Nederland gevraagd wat voor hen de grootste uitdagingen, succesfactoren en inspiratiebronnen zijn op het gebied van ondernemen. Doorsturen | 2 | Nieuwsbrief