Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Twaalf tips om ongelukken in het magazijn te voorkomen

15 september 2016 - Deze week bracht de NOS heftige cijfers naar buiten over het aantal doden per jaar in het magazijn. Jaarlijks er 150 ernstige ongelukken in Nederlandse magazijnen. Waarvan er zeven per jaar dodelijk aflopen. Een TE hoog aantal dat in de sector voor onnodig hoge kosten zorgt.

Hoewel het aantal ongelukken gelukkig gestaag vermindert per jaar, zijn 150 ongelukken nog steeds veel te veel. "Het aanrijden van een collega komt het meest voor, gevolgd door een medewerker die op de heftruckvork staat, 'even meerijdt' en er vervolgens afvalt," aldus de NOS.
 
Gezond en veilig magazijn
Een gezonder en veiliger magazijn zorgt voor een efficiënter magazijn. En daar profiteren alle lagen in de bedrijfscultuur van. Om dit te voor elkaar te krijgen presenteert de sector een nieuwe gedragscode. Op initiatief van brancheorganisaties EVO en BMWT en in samenwerking met grote spelers uit de sector, zoals BLOM Opleidingen. De gedragscode is essentieel voor een goede infrastructuur voor het magazijn. Aan de hand van de risicohotspots heeft een groot aantal partijen oplossingen en good practices opgesteld waarmee bedrijven aan de slag kunnen gaan.
 
De cijfers
De meeste ongelukken gebeuren in het magazijn met voetgangers. Uit cijfers van het RIVM blijkt dat dit de meest voorkomend ongelukken zijn:
 
  • De chauffeur heeft de voetganger niet gezien, vaak is dit een aanrijding met collega
  • Een val van de heftruck (bijvoorbeeld door mee te liften)
  • De infrastructuur is onlogisch / of onoverzichtelijk
  • De voetganger hoort de truck niet aankomen
  • De chauffeur verliest de controle
  •  
    Gedragscode
    Om het aantal ongelukken te verminderen is een gedragscode essentieel, maar er moet ook gekeken worden naar het waaróm van de ongelukken. Waarom gebeuren zij? En wat kan u hieraan veranderen? Hier ligt in een belangrijke rol tussen management en de werknemers op de vloer. Die laatste groep weet precies wat er speelt en welke gevaarlijke situaties er (kunnen) ontstaan. Het management kan helpen signaleren en veranderingen doorvoeren.
     BLOM opleidingen zet een aantal veelvoorkomende situaties op een rij en biedt daarbij een oplossing. Alles om het aantal ongelukken naar nul per jaar te krijgen. Passend bij de invoering van de gedragscode.
     
     
  • Pas op! Watch out! Zadbać! Achtung!
  • Spreekt iedereen bij u in het magazijn allemaal dezelfde taal? Nederland is een multiculturele samenleving, maar vaak wordt dit gegeven genegeerd in het magazijn. Als één van de medewerkers ‘zadbać’ roept, weet de ander dan dat dit ‘Pas op’ betekent? Hetzelfde geldt voor de veiligheidsinstructies. Zijn deze in het Nederlands, Engels of heeft u deze aangepast aan de taal die gesproken wordt? Communicatie is essentieel en voorkomt ongelukken, dus zorg ervoor dat iedereen begrijpt wat er gecommuniceerd wordt.
     
     
  • Veiligheidsinstructies op de vloer
  • Allereerst is er de taal, zoals hierboven beschreven staat. Om ongelukken te voorkomen is het van belang dat alles in het magazijn duidelijk is. Werknemers op de vloer moeten weten wat er van hen verwacht wordt en welke veiligheidseisen verplicht zijn. Weet iedereen bijvoorbeeld hoe het zit met de vluchtroutes?
     
    • Zijn deze bekend bij iedereen?
    • Zijn deze vrij gemaakt van obstakels?
    • Zijn deze goed aangegeven?
    • Zijn de routes verlicht, ook als er bijvoorbeeld rook in het magazijn staat?
    Hoe zit het met veiligheidshesjes, helmen, veiligheidsschoenen? Weet iedereen deze te vinden en is het – ook voor hen die slechts op bezoek zijn – duidelijk dat zij deze altijd dienen te dragen?
     
     
  • Spiegels en lichtplan
  • Met spiegels en een gedegen lichtplan kunnen veel ongelukken voorkomen worden. Vandaar dat het een belangrijk onderdeel is in de gedragscode. Is het magazijn goed verlicht? Kunnen bepaalde delen beter verlicht worden dan andere, zodat gevaarlijke situaties vermeden kunnen worden. Een grote bouwlamp die recht in het gezicht van een chauffeur schijnt is gevaarlijk. Met een lichtplan voorkomt u dit. Zijn daarnaast gevaarlijke ‘dode hoeken’ voorzien van spiegels zodat die voetganger de heftruck ziet aankomen?
     
     
  • Onderhoud van goederen
  • Mankementen aan een heftruck kunnen ook de oorzaak zijn van ongelukken op de werkvloer. Een rem die hapert, een heftruck die niet goed wil starten, een vastzittend gaspedaal waardoor uitwijken helemaal onmogelijk wordt. Goed onderhoud aan goederen zorgt ervoor dat u altijd op uw heftrucks kunt vertrouwen.
     
     
  • Extra geluid toevoegen
  • Veel diesel heftrucks worden vervangen door elektrisch aangedreven voertuigen. Een zeer goede ontwikkeling, want beter voor milieu én veel beter voor de werknemers op de vloer. Deze elektrisch aangedreven voertuigen hebben echter net als elektrische auto’s een groot nadeel. U hoort ze niet meer. Zorg er daarom voor dat heftrucks altijd een geluid kunnen produceren. Daarnaast zijn de ideeën uit punt drie en punt twaalf een uitstekende aanvulling.
     
     
  • Bijscholing en certificaten
  • Zijn alle bestuurders in het bezit van de juiste papieren? Om beroepschauffeur te blijven moeten al uw chauffeurs bijgeschoold worden. Code 95 is bijvoorbeeld verplicht voor alle beroepschauffeurs die uit de EU en in de EU werken. Iedere vijf jaar moet de chauffeur 35 uur nascholing hebben gehad. Technieken volgen elkaar in rap tempo op, aanpassingen worden gemaakt en door nascholing zorgt u ervoor dat iedereen helemaal op de hoogte blijft. Een CCV gecertificeerde instelling kan deze bijscholing leveren.
     
    Voorkomen van ongelukken gebeurt hier niet door, maar onthoud dat u ook uw BHV bijhoudt. Nieuwe technieken en een directe aanpak is noodzakelijk en daarmee kan u levens redden.
     
     
  • Open en dichte cabine
  • In een magazijn bestaat de kans op kantel gevaar Dit kan liggen aan de vloer, doordat deze te glad is of bijvoorbeeld oneffen. Een heftruck kan ook (tegen alle voorschriften in) te zwaar beladen zijn of er wordt in een bocht te hard gereden. Een ongeluk zit dan in een klein hoekje. Veiligheid staat voorop. Maak daarom een bewuste keuze tussen een open of dichte cabine.
     
    • Open cabine;
    Uiteraard zijn niet alle heftrucks voorzien van een dichte cabine. Om er voor te zorgen dat de chauffeur veilig zijn of haar werk kan doen voorziet u deze altijd van veiligheidsgordels. Zorg ervoor dat het duidelijk is voor alle werknemers dat zij deze voor hun eigen veiligheid ook echt omdoen.
     
    • Dichte cabine;
      Het gevaar bij heftrucks met een open cabine is beknelling van de bestuurder als de heftruck kantelt. Een dichte cabine zorgt ervoor dat de chauffeur veilig blijft. Wederom is het hier essentieel dat de chauffeur een gordel draagt.
     
     
  • Zorg voor een gedegen stroomonderbreker
  • U ziet het misschien in films wel eens als grap voorbijkomen, een zelfrijdende truck. Hier is helaas niets grappigs aan in het echte leven. Vaak komt het niet voor, maar de mogelijkheid is er. Een heftruck kan in beweging komen door vallend materiaal of iemand die (al dan niet per ongeluk) de heftruck aanzet, maar hier niet inzit. Een gedegen stroomonderbreker zorgt ervoor dat de heftruck niet zonder bestuurder in beweging kan komen.
     
     
  • Het magazijn
  • Staan uw materialen en producten in stellingen die daarvoor gemaakt zijn? Zijn zij niet te zwaar beladen en staat alles veilig en netjes op elkaar gestapeld zonder val gevaar? Simpele vragen, maar het komt nog vaak voor dat magazijnen net iets te vol worden gepakt. Werknemers hebben dan wel een helm op, maar die is absoluut niet bestand tegen een product dat van grote hoogte komt vallen. Met alle gevolgen van dien.
     
     
  • De jeugd
  • Zestien en zeventien jarigen mogen een heftruck bedienen. Hierbij is het essentieel dat zij goed begeleid worden. Zij zijn de toekomst van een magazijn. Vaak wordt gesteld dat ongelukken meer veroorzaakt worden door de jeugd. Dit is een vooroordeel, maar houd er wel rekening mee dat iedereen zich aan de volgende voorwaarden houdt:
     
    • Zij moeten (de voorgeschreven) specifieke deskundigheid bezitten
    • Er moet adequaat deskundig toezicht gehouden
    Toezicht is zodanig georganiseerd dat de gevaren worden voorkomen.
     
     
  • Ondeskundigheid
  • Op nummer vijf van de meest voorkomende ongelukken in een magazijn staat dat chauffeurs de controle verliezen. Dit heeft te maken met ondeskundig gebruik van een heftruck. Weet u niet zeker of u iemand aan kan spreken op de werkvloer die ondeskundig gedrag vertoont? U kunt dergelijk gedrag herkennen aan de hand van de volgende punten:
     
    • De chauffeur rijdt met een onstabiele en / of te zware lading
    • De chauffeur rijdt met omhoog geheven lading
    • De chauffeur rijdt – ondanks dat het zicht belemmerd wordt – vooruit in plaats van achteruit
    • De chauffeur rijdt met onverantwoorde hoge snelheid
    • De chauffeur draagt geen veiligheidsriem en veiligheidsschoenen
    Ook het meedragen van personen zonder dat hiervoor plek is of een speciale werkbak ingericht is wordt vaak in het magazijn gesignaleerd! Nummer twee in de top vijf van de meest voorkomende ongelukken in het magazijn.
     
     
  • Voetgangerszone
  • De meeste ongevallen gebeuren met voetgangers. In de gangen van het magazijn is het risico op aanrijdingen groot. Stel daarom altijd de volgende vragen:
     
    • Zijn die voetgangers daar noodzakelijk en zichtbaar?
    • Waarom is de route voor voetgangers niet gescheiden van de route voor intern transport?
    Denk hierbij eens aan het aanbrengen van voetgangersdeuren om de kans op ongelukken aanzienlijk te verkleinen of het instellen van een degelijk verkeersplan voor heftrucks en voetgangers. Met een verkeersplan worden bovendien kruisingen een stuk veiliger, omdat de voorrangsregels helder zijn.

    Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

    Reacties

    Er zijn nog geen reacties.

    Reageren

    http://
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
    code te wijzigen.