Nieuws
Kabinet houdt vast aan mainportbeleid
13 oktober 2016 - Het kabinet heeft de Tweede Kamer recent laten weten dat het voorlopig vast zal houden aan het mainportbeleid voor Schiphol en de Haven van Rotterdam. Aanleiding daartoe was het mainportadvies van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (RLI) van afgelopen juli.
Met deze reactie blijkt dat het kabinet onvoldoende het belang van de digitale mainport voor een goed vestigingsklimaat inziet. De digitale mainport groeit snel, creëert veel toegevoegde waarde, trekt nieuwe economische bedrijvigheid aan en heeft in vergelijking tot Schiphol en de haven van Rotterdam een beperkte impact op de leefomgeving.Onvoldoende inzicht in belang
Het kabinet ziet onvoldoende het belang van de digitale mainport voor een goed vestigingsklimaat in, zo bleek uit de kabinetsreactie op het mainportadvies van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (RLI). De Stichting Digitale Infrastructuur Nederland (DINL) vindt de kabinetsreactie teleurstellend, niet in de laatste plaats omdat de Tweede Kamer de regering in oktober 2015 unaniem opgeroepen heeft werk te maken van de digitale mainport.
Herijking mainportbeleid
Het RLI pleitte voor een herijking van het mainportbeleid: het beleid voor de traditionele mainports Schiphol en Rotterdam is niet langer toereikend om Nederland ook in de toekomst van welvaart en economische groei te verzekeren. Het kabinet zet nu echter in op een koers die haaks staat op dit advies: het blijft het zwaartepunt uitsluitend leggen bij de twee traditionele mainports. "Het kabinet noemt de digitale infrastructuur slechts ‘randvoorwaardelijk’ voor economische groei," zegt Michiel Steltman, directeur van Stichting DINL. "Daarmee miskent het kabinet dat de economische dynamiek van de digitale infrastructuursector dezelfde kenmerken heeft als die van de beide andere mainports. Er wordt aan een koers vastgehouden die niet meer bij deze tijd past en bovendien op lange termijn het verdienvermogen van Nederland zal schaden."
Veel toegevoegde waarde
De digitale mainport groeit snel, creëert veel toegevoegde waarde, trekt nieuwe economische bedrijvigheid aan en heeft in vergelijking tot Schiphol en de haven van Rotterdam een beperkte impact op de leefomgeving. "Het is daarmee een van de pijlers van de economische toekomst van Nederland," aldus Steltman. "Vooralsnog is deze groei voor een heel groot deel autonoom gerealiseerd, zonder stimulerend beleid van de rijksoverheid. Maar terwijl in de ons omringende landen door overheden fors geïnvesteerd wordt in de digitale infrastructuur en zelfs meerjarenplannen worden uitgerold, kiest ons kabinet er nu voor om de gebaande paden nog eens te bewandelen. Dat is een gemiste kans."
Stichting DINL is van mening dat er zo snel mogelijk gericht beleid moet komen om de potentie van de digitale mainport voor de economische toekomst van Nederland te verwezenlijken. Daartoe is brede, duurzame samenwerking noodzakelijk.
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief