Nieuws
Vanaf 2017 alleen nog maar sim-only abonnementen
21 oktober 2016 - Als Nederlanders zijn wij dol op alles dat gratis is. Niets voor niets dat telefoonabonnementen met ‘gratis’ smartphones dan ook zo populair waren. Dat telecomaanbieders natuurlijk niet voor niets zomaar telefoons ‘weggaven’, daar dachten we het liefst niet te veel over na.
Terwijl logisch beredeneerd de prijs van de telefoon natuurlijk gewoon in de abonnementsprijs verwerkt was. Nu al moeten telecomaanbieders de prijs van enerzijds de telefoon en anderzijds het abonnement transparant weergeven, maar vanaf 2017 komt er waarschijnlijk een einde aan het abonnement met telefoon. Karel van Lieshout van SimOnlyCheck.nl vertelt u er meer over.Niet meer ieder jaar of iedere twee jaar een ander abonnement met nieuwe smartphone? Volgens Van Lieshout zullen er naar verwachting vanaf midden 2017 alleen nog maar sim-only abonnementen mogen worden aangeboden. "Vanaf dat moment mogen telecomaanbieders geen abonnementen meer aanbieden met telefoons die flink afgeprijsd of zelfs gratis zijn. Wanneer de wijzigingen van kracht worden is nog niet precies bekend. Dit is afhankelijk van de gesprekken die momenteel gevoerd worden tussen de telecomsector en de overheid."
Groeiende populariteit van sim-only abonnementen
Van Lieshout heeft de afgelopen jaren al een veranderende tendens gezien in telecomland. "Steeds meer mensen hebben de afgelopen jaren gekozen voor een sim-only abonnement, in verschillende levensfases van hun mobiele telefoon. Een snelle berekening leert namelijk dat sim-only abonnementen die gecombineerd worden met de losse aanschaf van een telefoon vaak goedkoper zijn dan wanneer een nieuwe telefoon in combinatie met een abonnement wordt aangeschaft. Sommige sim-only aanbieders hebben hier de afgelopen tijd slim op ingespeeld door ook een klein assortiment telefoons aan te bieden die middels een éénmalige betaling of middels een maandelijks ‘toestelabonnement’ betaald konden worden. Daarnaast kunnen telefoons vaak na afloop van de initiële abonnementsperiode vaak nog minimaal een jaar mee."
Gratis telefoon is eigenlijk ‘koop op afbetaling’
Dat er intussen geen abonnementen met gratis smartphones meer worden aangeboden, was volgens Van Lieshout al sinds 2014 te verwachten. "De Hoge Raad heeft toen namelijk al in een rechtszaak uitgesproken dat er geen sprake kan zijn van gratis telefoons, of met hoge korting. De prijs van een nieuwe telefoon is altijd verwerkt in de abonnementsprijs, waardoor het feitelijk een ‘koop op afbetaling’ is." Hij voegt toe dat telecomproviders sinds de uitspraak worstelen met de vraag hoe ze nieuwe smartphones bij een abonnement kunnen verkopen.
De uitspraak van het hoogste rechtsprekend orgaan van Nederland stelde het leveren van een nieuwe telefoon dus gelijk staat aan koop op afbetaling. Dit is volgens Van Lieshout een probleem, doordat telecomaanbieders nu feitelijk een lening verstrekken aan de klant. "En om een lening te mogen verstrekken, moeten telecomaanbieders voldoen aan de Wet op het Financieel Toezicht, afgekort als WFT. Volgens de WFT moeten aanbieders van leningen voor hun klanten heel duidelijk inzichtelijk maken wat de maandelijkse kosten zijn van de lening, hoeveel rente er geheven wordt, wat de looptijd van de lening is en wat deze totale financiering de consument uiteindelijk kost. In het geval van telecomaanbieders moet dus glashelder zijn hoeveel de klant enerzijds maandelijks betaalt voor zijn abonnement, en hoeveel de klant anderzijds maandelijks ‘afbetaalt’ aan zijn toestel.
Los betalen voor abonnement en telefoon
Volgens Van Lieshout kan de strikte splitsing enkel gerealiseerd worden op het moment dat er alleen nog maar sim-only abonnementen worden afgesloten. "Bij het afsluiten van een sim-only abonnement kunnen consumenten in de toekomst ook een nieuwe telefoon aanschaffen. De betaling van de telefoon kan op twee manieren plaatsvinden. Of deze wordt of in één keer vooraf betaald, of wordt deels of geheel gefinancierd in een toestelabonnement. Hierbij wordt gedurende twaalf of 24 maanden iedere maand een termijnbedrag betaald voor de aflossing van deze ‘lening’."
Meer transparantie in de kosten? Graag zelfs! Zouden consumenten ook langere tijd dezelfde telefoon blijven gebruiken (zelfs na afloop van de abonnementsperiode, mits deze nog goed werkt) nu de telefoon losgekoppeld gaat worden van het abonnement?
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief