Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Naleving leeftijdgrens door supermarkten sterk verbeterd

27 oktober 2016 - De supermarktsector heeft een nalevingspercentage van 67 procent bereikt, blijkt uit onderzoek van het CBL naar de naleving van de leeftijdgrens voor de verkoop van alcohol en tabak. Dit voorjaar lag de naleving nog op 62 procent. Het CBL is blij met deze stijgende lijn.

De positieve stijging laat zien dat de intensieve en veelzijdige manier waarop supermarktorganisaties het toezicht op de leeftijd verankeren in hun bedrijf succesvol is. Het zet de branche aan ambitieus te blijven en de ingeslagen weg te vervolgen, waarbij training van medewerkers, voorlichting van de consument, de NIX18-campagne en onderlinge controles centraal staan. Uiteraard is de branche pas helemaal tevreden wanneer de naleving 100 procent is.
 
Andere verkooppunten blijven achter
Het CBL vindt dat de andere verkooppunten die nu ver achterblijven, zoals horeca, zelfstandige slijters onder eigen naam en sportkantines, flink in moeten zetten om hun naleving sterk te verbeteren. Het is van groot belang dat alle partijen –gemeenten, verstrekkers, industrie, ouders, scholen, maatschappelijke organisaties, en zeker ook de jongeren zelf– gezamenlijk de verantwoordelijkheid nemen om overmatige alcoholconsumptie door jongeren aan te pakken.
De leeftijdgrens van achttien jaar moet de nieuwe maatschappelijke norm worden. Dit maakt ook het werk van de kassamedewerker die nee moet verkopen, makkelijker. 73 procent van de ouders en 61 procent van de jongeren vindt het normaal dat jongeren onder de achttien niet drinken.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.