Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Nederlanders en Belgen besteden meer online in aanloop naar de feestdagen

31 oktober 2016 - De online december-aankopen groeien in Nederland naar verwachting met dertien procent ten opzichte van vorig jaar. Hiermee komt de totale online besteding voor de aankomende feestdagen naar schatting uit op 5,1 miljard euro.

Dit blijkt uit het recente Adobe Digital Insights (ADI) onderzoek. De grootste piek in online omzet, 117 miljoen euro, wordt verwacht op 12 december. In België wordt een online omzetgroei van twaalf procent verwacht vergeleken met 2015. De totale online besteding in België voor de aankomende feestdagen komt hiermee uit op 2,9 miljard euro. De eerste piek in bestedingen wordt verwacht op Black Friday (25 november), waarna het aantal online aankopen geleidelijk zal stijgen. De grootste piek wordt net als in Nederland verwacht op 12 december. In totaal stijgen de online bestedingen voor de feestdagen in de dertien landen die zijn meegenomen in het onderzoek met 14,3 miljard euro.    

Minst grote fluctuaties
Opvallend is dat Nederland in vergelijking met andere Europese landen de minst grote fluctuaties heeft in online aankopen in deze periode. Tijdens het grootste piekmoment wordt er 1,7 keer meer uitgegeven dan op een gemiddelde dag. In België wordt er op de piekdag, 12 december, naar verwachting twee keer zoveel online gekocht dan op een gemiddelde dag. In het Verenigd Koninkrijk  wordt er tijdens Black Friday naar verwachting 3,2 keer zoveel online besteed. In Frankrijk vindt de piek ook plaats op Black Friday, er wordt dan 2,1 keer zoveel besteed en in Duitsland wordt er een piek verwacht op 27 november, 1,9 keer meer online aankopen dan op een gemiddelde dag.  

Koopjesjacht en gemak
Aanbiedingen blijven nog altijd de belangrijkste aanleiding voor consumenten om online aankopen te doen, maar het gemak van online winkelen wordt steeds belangrijker. Vooral in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Singapore kiezen steeds meer consumenten voor online winkelen om te voorkomen dat ze in de rij moeten staan in de winkel. Specifieke aanbiedingen zorgen ervoor dat consumenten worden gestimuleerd om aankopen te doen rondom grote kortingsdagen, zoals Black Friday. Dit is duidelijk zichtbaar in Europese landen als het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Zweden. In andere landen worden pieken in aankoop vooral veroorzaakt door last-minute aankopen en leiden de grote actiedagen tot weinig of geen stijging in de verkoop. Bijvoorbeeld in Duitsland, België en Oostenrijk. Opvallend is wel dat de afgelopen vier jaar de verkoop tijdens Black Friday bijna twee keer zo hard is gegroeid dan op Cyber Monday (+126 procent). In Scandinavische landen is Black Friday met maar liefst 187 procent gegroeid de afgelopen vier jaar in vergelijking met 66 procent in andere Europese landen. Maandag is in Europa de meest populaire dag om online te winkelen, maar in november en december stijgt het aantal online aankopen in het weekend met zeven procent.

Mobiel in opkomst
Data-analyse van de afgelopen drie jaren maakt duidelijk dat mobile shopping toeneemt. Het doen van aankopen via smartphone of tablet heeft een steeds groter aandeel in de online bestedingen voor de december feestdagen. Smartphones zijn in Nederland in deze periode goed voor zestien procent van de omzet en tablets vertegenwoordigen tien procent van de omzet. Opvallend is dat consumenten vaker hun smartphone gebruiken om producten te zoeken dan tablet (respectievelijk 35 procent en dertien procent). In België worden er aanzienlijk minder aankopen gedaan met behulp van smartphone (zes procent) en tablet (zes procent). Ook wordt er in vergelijking met Nederland minder gezocht naar producten via smartphone (zeventien procent) of tablet (tien procent). Zweden en Noorwegen gaan aan kop als het gaat om mobile shopping. In Zweden is maar liefst 21 procent van de online omzet afkomstig van smartphones en tien procent van tablets. In Noorwegen is twintig procent van de online omzet afkomstig van smartphones en twaalf procent van tablets.
 
De Adobe Digital Insights Shopping Predictions is een jaarlijks terugkerend onderzoek. Dankzij de reikwijdte van de data is Adobe er in voorgaande jaren in geslaagd om de consumentenbestedingen met een marge van twee procent nauwkeurig te voorspellen.
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.