Nieuws
Zakelijke apps belangrijk concurrentiefactor in logistiek
21 november 2016 - Het is onmogelijk geworden om een voorstelling van het dagelijkse privéleven zonder mobiele apps te maken. Maar welke functie vervullen zakelijke apps, en dan met name in de gebieden internationale handel, logistiek en supply chain management?
In de Global Trade Management Agenda 2017, een studie van AEB in samenwerking met de Baden-Württemberg Cooperative State University (DHBW) in Stuttgart, is dit onderwerp onderzocht. Het onderzoek is gebaseerd op een enquête onder 330 experts uit de logistiek, internationale handel en supply chain management. Het resultaat: negen van de tien experts beschouwen zakelijke apps als een belangrijke concurrentiefactor in internationale handel en logistiek. De meeste deelnemers (86,7 procent) zijn het erover eens dat het belang van zakelijke apps voor deze vakgebieden blijft groeien."De resultaten laten zien dat het onderwerp bijzonder relevant is en dat we nog maar aan het begin van een dynamische ontwikkeling staan," benadrukt Prof.Dr. Dirk H. Hartel, Hoofd van de Department of Business Administration Service / Logistics Management aan de DHBW Stuttgart. "De respondenten beamen dit, ook al worden zakelijke apps op dit moment nog niet in veel bedrijven gebruikt."
Logistiek loopt voorop ondanks laag gebruik van apps
Niet meer dan 17,6 procent van de respondenten geeft aan dat ze al apps in supply chain management, logistiek of internationale handel gebruiken. Nog eens 21,1 procent is van plan om mobiele apps te implementeren. Logistiek speelt een pioniersrol als het gaat om gebruik van apps, samen met de disciplines administratie, verkoop en marketing. Daartegenover staat dat apps niet of nauwelijks een rol spelen in financiën (4,7 procent) en in inkoop (10,2 procent).
In logistiek ligt de focus van de gebruikte apps op het zoeken en verschaffen van technische informatie (28,4 procent). Daarnaast zijn apps relatief wijdverbreid in transport management. Meer dan een kwart van de respondenten gebruikt apps voor het monitoren van transport (26,1 procent), iets meer dan een vijfde voor vlootbeheer (28,4 procent). Nog eens 20,4 procent van de logistiek managers gebruikt apps voor containerbeheer. Gebruik van mobiele tools is een stuk zeldzamer in andere logistieke gebieden, denk aan order management, personeelsplanning of laden van vrachtauto’s. Hoe dan ook, nog eens één op de drie respondenten uit alle toepassingsgebieden wil in de toekomst apps gaan gebruiken.
Het onderzoek kijkt ook naar het gebruik van apps in internationale handel. Screening tegen terreurlijsten is de meest gebruikte toepassing hier: bijna 29,4 procent van de respondenten gebruikt hiervoor apps, 33,8 procent is dat in de toekomst van plan. Het gebruik van mobiele apps is bijzonder zeldzaam als het gaat om exportcontrole, hoewel 36,8 procent van plan is hierin verandering te brengen. Ook in douane management zullen zakelijke apps steeds breder worden toegepast. Apps worden nog maar door een vijfde van de bedrijven gebruikt voor classificatie, om een voorbeeld te noemen, bijna 50 procent heeft plannen daarvoor.
Transparantie, flexibiliteit en controle – de belangrijkste voordelen
Transparantie (46,9 procent), flexibiliteit (46,4 procent) en controle (46,0 procent) zijn de belangrijkste voordelen van mobiele apps voor bijna de helft van de respondenten. Slechts 30,4 procent daarentegen zegt dat apps zeer waarschijnlijk zullen bijdragen aan concurrentievoordeel.
Het topmanagement is bijzonder optimistisch als het gaat over zakelijke apps. Deze groep denkt vaker dan de andere respondenten dat de genoemde voordelen daadwerkelijk worden gerealiseerd. Medewerkers zonder leidinggevende functie kijken met veel meer scepsis naar mobiele apps.
"De visie van het topmanagement moet niet worden beschouwd als berekenend optimisme, maar is meestal gebaseerd op persoonlijke ervaringen", zegt Dr. Ulrich Lison, Portfolio Manager en Lid van de Raad van Bestuur van AEB, die samen met Prof.Dr. Hartel de studie heeft uitgevoerd. Tenslotte maken topmanagers nu al vaker gebruik van zakelijke apps dan gemiddeld (ongeveer 80 procent tegenover een gemiddelde van 64 procent).
In het onderzoek is ook gevraagd naar de top drie succesfactoren voor het gebruik van apps. Integratie met andere IT-systemen is de meest kritieke succesfactor: bijna één op de twee respondenten (47 procent) noemt dit. De mogelijkheid om apps op verschillende platformen te gebruiken is eveneens belangrijk (33,3 procent), net als de toegevoegde waarde van de app (29,4 procent).
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief