Nieuws
Zelfregulering alcoholreclame social media al vijf jaar effectief
30 november 2016 - De alcoholbranche beperkt zichzelf inmiddels vijf jaar ten aanzien van marketinguitingen via social media. Uit onderzoek blijkt dat deze maatregelen jongeren onder de achttien jaar goed beschermen.
Met ingang van 1 januari 2012 is er een artikel opgenomen in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken waarin de alcoholbranche zichzelf nadrukkelijk beperkingen heeft opgelegd ten aanzien van marketing via social media. Doel daarbij was vooral ervoor te zorgen om zo min mogelijk achttien-minners te bereiken. Zelfregulering van alcoholmarketing via social media bestaat dus al bijna vijf jaar.Alcoholreclame via social media bereikt
R2 Research heeft eerder dit jaar een onderzoek uitgevoerd naar het bereik van alcoholreclame op sociale media. Uitkomst is dat marketinguitingen van alcoholmerken voor 98,5 procent worden gezien door achttien-plussers en dat dus het aantal achttien-minners dat wordt bereikt door social media uitingen slechts 1,5 procent is.
Peter de Wolf, directeur STIVA: "We zijn blij met deze uitkomsten. Het is een steun in de rug dat de maatregelen die we onszelf vijf jaar geleden hebben opgelegd effectief zijn. Alcoholmarketing - ook via social media - is bedoeld voor achttienplussers en we zien nu dat de gemiddelde uiting via social media voor 98,5 procent bekeken wordt door volwassenen. Dat is een mooie score".
Social media reclame
Om een objectief beeld te schetsen zijn social media uitingen van negen drankmerken op Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest bestudeerd, waarbij per merk/kanaal- combinatie steeds drie meetmomenten zijn gekozen. De profielen van de eerste 100 reageerders per social media uiting(en) van het merk zijn handmatig bekeken met als doel specifiek in kaart te brengen of deze online berichten aan jongeren onder de achttien jaar zijn getoond. Door deze handmatige check kon zo veel mogelijk informatie (foto's, profielkenmerken, eigen berichten, vriendenkring, etc.) worden gebruikt om een zo goed mogelijke inschatting te maken van de leeftijd van de reageerders. Dit is het eerste en enige onderzoek waarbij is gekeken naar het daadwerkelijke bereik onder minderjarigen van alcoholmarketing via social media platforms in Nederland.
Jongeren drinken steeds minder
Uit de laatste cijfers van de Nationale Drug Monitor (NDM) blijkt wederom dat scholieren steeds minder alcohol drinken. Zo is het bingedrinken (vijf glazen of meer tijdens een gelegenheid) is de afgelopen twaalf jaar meer dan gehalveerd van 42 procent naar achttien procent onder twaalf tot zestien jarigen. De Wolf: "Gelukkig drinken jongeren in Nederland steeds minder en beginnen ze later met drinken. Toch blijft de beeldvorming dat het niet goed gaat met jongeren en alcohol hardnekkig. Net als de beeldvorming dat reclame via social media het wilde westen is. Gelukkig zien we aan de feiten dat jongeren steeds minder drinken en dat ook alcoholmarketing via social media die mensen bereikt waar het voor bedoeld is, namelijk volwassenen." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief