Nieuws
Sinterklaas shopt het liefst doordeweeks online
29 november 2016 - De pepernoten en chocoladeletters liggen al ruim twee maanden in de winkel. En nu de goedheiligman zelf ook in het land is aangekomen, gaan de meeste Nederlanders zich weer bezighouden met de sinterklaasinkopen.
Uit onderzoek van Criteo – uitgevoerd door Markteffect – blijkt dat ruim twee op de drie (69 procent) Nederlanders al een paar weken van tevoren aankopen doen. Deze aankopen doet 57 procent het liefst doordeweeks om de lange rijen aan de kassa’s in de weekenden voor Sinterklaas te vermijden.Want hoeveel Sint ook van surfen houdt – 71 procent van de respondenten is dit jaar van plan zijn aankopen online te doen –, er wordt ook nog veel in de winkel gekocht (54 procent). Mensen blijken de twee opties duidelijk te combineren bij het kopen van cadeaus. Daarnaast gebruikt 67 procent van de onlineshoppers voor zijn aankopen een mobiel device, zoals een smartphone of tablet. Maar liefst 76 procent geeft de voorkeur aan een desktop of laptop, en dan het liefst ’s avonds.
Sinterklaasje, kom maar binnen met je geld
Veruit het meeste geld wordt dit jaar besteed aan speelgoed: zestig procent van de Nederlanders is van plan speelgoed te kopen voor Sinterklaas. En dat is niet zo vreemd, want Sinterklaas is natuurlijk een kinderfeest. Maar ook volwassenen lijken nog te genieten van deze traditie: speelgoed wordt met 36 procent gevolgd door gezondheids- of schoonheidsproducten. Op de derde plaats volgt kleding met 31 procent. En wat de gemiddelde Nederlander uitgeeft aan Sinterklaas? 76 procent vindt tussen de tien euro en vijftig euro per cadeau redelijk.
Daar wordt aan de deur bezorgd
Voor het ene cadeau zadelt de Sint zijn schimmel op om hoogstpersoonlijk een aantal fysieke winkels langs te gaan. Voor het andere cadeau raadpleegt hij echter liever in zijn joggingbroek het internet. Zo zullen de Nederlanders die van plan zijn een cadeau te kopen binnen de categorie ‘eten en drinken’, in de meeste gevallen naar de winkel gaan (negentig procent). Daarnaast worden ook gezondheids- of schoonheidsproducten veelal in een winkel gekocht (71 procent). Producten binnen de categorieën ‘ervaringen*’ (80 procent), ‘vakantie’ (76 procent), ‘videogames’ (74 procent), ‘technologie’ (71 procent) en ‘muziek en film’ (67 procent) worden daarentegen meestal via het internet aangeschaft.
Kantelpunt van fysieke winkel naar onlineaankopen
Opvallend is, dat een aantal categorieën zich op een kantelpunt lijkt te bevinden. Er wordt namelijk steeds meer online gekocht. Zo kopen de meeste Nederlanders speelgoed nog in de winkel (53 procent), en 47 procent online. Kleding wordt door 55 procent aangeschaft in de winkel, en ook voor sportproducten gaat nog 51 procent van de Nederlanders liever zelf op pad. Bordspellen nemen als enige een onlinevoorsprong: 53 procent koopt die via internet.
Hop, hop, hop, korting erbovenop
Een groot deel van de retailbranche geeft het laatste weekend voor Sinterklaas speciale kortingen. Gezien de resultaten van dit onderzoek, zijn er echter genoeg kansen om al eerder extra omzet te genereren. "De retailbranche doet er goed aan om ook in de laatste week voor Sinterklaas de aandacht hier volledig op te richten. Dit geldt voor zowel online- als fysieke winkels", zegt Piet Hein Kerkhof, Managing Director van Noord-Europa bij Criteo. "Ondanks dat het merendeel van de Nederlanders inkopen een paar weken van tevoren doet, shopt een derde juist deze week voor Sinterklaaskado’s. Dit is dus de uitgewezen mogelijkheid voor retailers om deze last-minute-shoppers binnen te halen."
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief