Nieuws
Overlast bezorgdiensten webshops neemt sterk toe
7 december 2016 - De overlast van koeriers- en bezorgdiensten in grote steden neemt sterk toe. Ruim de helft van alle inwoners ziet dagelijks minimaal één bestelbusje in de buurt pakketten voor webshops afleveren.
Volgens bijna een op de vijf ondervraagden leidt dat regelmatig tot gevaarlijke situaties of andere overlast. Met name rond de feestdagen neemt deze overlast jaarlijks sterk toe.Dat blijkt uit een onderzoek onder 500 inwoners van Amsterdam, Utrecht en Eindhoven in opdracht van de Wuunder. Uit het door CG Selecties uitgevoerde onderzoek blijkt onder meer dat meer dat 53 procent van alle ondervraagden minimaal een keer per dag een bestelbusje in de buurt ziet. Liefst 68,2 procent ziet wekelijks busjes van verschillende koeriers tegelijk in de buurt.
Toenemende online aankopen
Mede vanwege het snel toenemende aantal online aankopen groeit het aantal bestelbusjes in steden al enkele jaren sterk. Voor Veilig Verkeer Nederland was dat februari dit jaar al aanleiding om te waarschuwen voor gevaarlijke situaties en overlast. De bond kon daarbij echter geen concrete cijfers overleggen, en riep leden op hun klachten over overlast en onveilige situaties voortaan te melden.
Gevaarlijke situaties
Het nieuwe onderzoek door Wuunder bevestigt dat veel stadsbewoners veel overlast ervaren door het stijgende aantal bezorgde pakketten. Volgens 18,5 procent van de ondervraagde bewoners leidt dat zelfs regelmatig tot gevaarlijke situaties voor henzelf, buurtbewoners of passanten. Bijna vier procent ziet de aanwezigheid van pakketbezorgers zelfs wekelijks tot gevaarlijke situaties leiden.
Fout- en dubbel parkeren
Fout en dubbel parkeren zorgt met afstand voor de grootste overlast. Bestelbusjes blokkeren daardoor het verkeer en veroorzaken opstoppingen. Met name fietsers komen hierdoor regelmatig in gevaarlijke situaties terecht, constateren ondervraagden.
Door onverwacht te stoppen, en vervolgens midden op de rijbaan, naast andere auto’s of in bochten te parkeren zorgen de bestelbusjes voor verwarring en chaos. Die kan er gemakkelijk toe leiden dat andere weggebruikers het overzicht verliezen. Een ongeluk zit dan in een klein hoekje.
Andere interessante informatie:
Zeven keer per maand
Alle ondervraagden laten zelf ook wel eens een pakketje bezorgen. Ruim 40 procent doet dat zeker een of twee keer per maand, nog eens bijna twintig procent bestelt drie tot vijf keer per maand een product online. Bijna zes procent van alle ondervraagde Nederlandse consumenten laat vaker dan zeven keer per maand een pakketje van een webshop thuis bezorgen.
Niet thuis
Bijna een op de drie ondervraagden geeft aan dat zij regelmatig een voor hen bestemd pakket niet kunnen aannemen. Meer dan de helft geeft aan dat zij dit pakketje dan het liefst bij de buren laten bezorgen. Zelf vinden twee van de drie het ook geen probleem om een pakketje van een buurtbewoner in ontvangst te nemen. Bijna 30 procent irriteert zich wel aan voor buren bezorgde pakketten. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief