Nieuws
Hoe onveilig zijn smartphones in magazijnen?
15 december 2016 - Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen overweegt een verbod op appen en sms’en in de auto. Maar hoe zit het met het gebruik van smartphones in magazijnen? Uit onderzoek blijkt dat ze ook daar een gevaar vormen.
Het ligt voor de hand dat Minister Schultz van Haegen het gebruik van mobiele telefoons aan banden legt. Uit cijfers van het Openbaar Ministerie blijkt dat jaarlijks 600 doden en zwaargewonden vallen door mobiel bellen of het gebruik van sociale media in de auto. Mensen die handsfree bellen in de auto hebben vier keer meer kans op een ongeluk dan normaal.Het is al verboden om achter het stuur een mobiele telefoon vast te houden, maar dat verbod zegt nog niets over het bedienen van telefoons die in een houder op het dashboard zitten. Schultz overweegt een verbod daarop. "Het is een groot probleem. Als u een paar seconden op het toestel kijkt, bent u zo een paar voetbalvelden verder met uwauto," zegt ze in het AD.
Telefoons op de magazijnvloer
Uit onderzoek van BLOM Opleidingen onder bijna 1200 heftruckchauffeurs blijkt dat smartphones ook in magazijnen de veiligheid belemmeren. "Weg met de mobiele telefoons op de werkvloer. Levensgevaarlijk!" zegt een van de ondervraagde chauffeurs. "Minder rommelen met mobiele telefoons. Daar zijn al richtlijnen voor, maar deze worden vaak niet toegepast," zegt een ander.
Niet alleen appende heftruckchauffeurs vormen een probleem, maar ook voetgangers die op hun smartphone kijken en dus niet op het verkeer letten. In bijna de helft van de heftruckongevallen is sprake van aanrijdingen met voetgangers in het magazijn. Uit het al genoemde onderzoek blijkt dat heftruckchauffeurs zich storen aan voetgangers die ‘plotseling’ op duiken. "Je schrikt je een ongeluk," luidt één van de reacties. Als die voetgangers dan zelf ook niet opletten, is het leed gauw geschiedt.
Headsets en truckterminals
Het probleem is dat we zo langzamerhand vergroeid zijn geraakt met onze smartphones. We pakken het apparaat vaak onbewust uit onze broekzak en leggen het maar moeilijk meer weg. De aandacht die we echter richten op onze telefoon, kunnen we niet richten op de omgeving waarin we ons bevinden. Zeker in het magazijn met al die onoverzichtelijke situaties hebben we alle aandacht hard nodig om ongelukken te voorkomen.
Maar als telefoons een probleem vormen, hoe zit het dan met alle andere apparatuur die gebruikt wordt? Denk aan de headsets die zinvolle orderpickinformatie inspreken in de oren van orderpickers die op hun orderpicktrucks door de gangpaden rijden. Of denk aan de heftruckterminals die de chauffeurs vertellen naar welke opslaglocatie ze moeten sturen. Verhogen die apparaten ook de kans op ongevallen? Dat moet bijna wel als u bedenkt dat handsfree bellen in de auto ook vier keer meer kans op een ongeval oplevert.
Live-saving rules
Verschillende bedrijven verbieden hun werknemers al om tijdens het rijden de telefoon te gebruiken. Het is een van de twaalf ‘life-saving rules’ die gehanteerd worden door onder meer petrochemische bedrijven zoals Shell. Of het gaat om het rijden in een auto of op een heftruck, zal voor deze bedrijven geen verschil maken. Maar hoe zit het in al die magazijnen? In hoeverre is het telefoongebruik ook daar overal aan banden gelegd?
Het onderzoek toont in ieder geval de reactie van één heftruckchauffeur die toegeeft dat het telefoongebruik aan regels is gebonden, maar dat niemand die regels handhaaft. De vraag is ook wat de teamleiders en warehouse managers zelf doen op het moment dat ze tijdens hun rondgang door het magazijn een zakelijk telefoontje of mailtje krijgen. Wie kan van zijn werknemers verwachten dat ze hun telefoon niet gebruiken als hun leidinggevende dat wel doet? Nu in veel opzichten de tijd van bezinning is aangebroken, is het de moeite waard om ook hierover na te denken. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief