Nieuws
Zzp’er stapt niet graag over naar nieuwe bank
24 januari 2017 - 81 procent van de zzp’ers is sinds zijn of haar start niet meer overgestapt naar een andere bank. De kleine groep zzp’ers die wel is overgestapt geeft aan dat de voornaamste redenen hiervoor de prijs (44,4 procent) en de service (33,3 procent) waren.
Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 600 zzp’ers. Van de zzp’ers die zijn overgestapt is het grootste deel (33,6 procent) begonnen bij de Rabobank. 19,4 procent van de overstappers is ooit gestart bij ING en 16,7 procent komt bij ABN AMRO vandaan. Overstappende zzp’ers kozen er in de meeste gevallen (41,7 procent) voor om klant te worden bij Knab. 16,7 procent koos TRIODOS als nieuwe bank en een even grote groep ging naar ING.Startersvoordelen belangrijk voor zzp’er
62 procent van de van de zzp’ers geeft aan het belangrijk te vinden dat een bank startersvoordelen aanbiedt. Een meerderheid van de zzp’ers (50,8 procent) geeft dan ook aan gebruik te hebben gemaakt van de startersvoordelen die zijn of haar bank aanbood. De startersvoordelen die zzp’ers het belangrijkst vinden zijn gratis bankieren (80,6 procent) en educatie (55,8 procent). Toch koos slecht 13,6 procent van de respondenten bij de start van zijn of haar bedrijf een bank op basis van de aangeboden startersvoordelen. De meeste zzp’ers (54,5 procent) baseerden de keuze voor een bank op het feit dat ze privé bij dezelfde bank al klant waren.
Zzp’er tevreden over productaanbod bij bank
Uit het onderzoek is verder gebleken dat 65,2 procent van de zzp’ers vindt dat zijn of haar bank de producten biedt die je als zelfstandige nodig hebt. Klanten van Knab zijn over het algemeen het meest tevreden over de producten die hun bank voor zelfstandigen biedt (88,9 procent). Klanten van TRIODOS zijn daarentegen minder tevreden: slechts 53,3 procent van deze groep vindt dat hun bank de juiste producten voor zelfstandigen aanbiedt.
Over het onderzoek
De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 600 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan een miljoen zzp'ers die Nederland kent (CBS, april 2016).
De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic.
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief