Nieuws
Volop ruimte voor specifieke webshop
25 januari 2017 - Christian Waijers, al zes en een half jaar enthousiast lid van het marketingteam van Mijnwebwinkel, ziet ondanks dominantie van giganten als Bol.com en Coolblue nog groeimogelijkheden voor kleine webwinkels.
"We zien inderdaad dat het steeds lastiger wordt voor nieuwe shops om een plekje op de markt te veroveren, desondanks blijft er veel ruimte voor juist de hele specifieke shops," zegt Waijers in een interview met Software Vergelijken.Specialiseren en mikken
Specialiseren en mikken dus. Op een kleinere, maar behoeftige klantenkring in plaats van de massa willen bereiken. "Dat zien we nog steeds werken en dat is ook wat we onze klanten adviseren. Door u op een specifieke productgroep te richten, hebt u een enorm concurrentievoordeel en kunt u uw marketingbudget veel gerichter inzetten," gaat Waijers verder.
Belangrijkste doel van Mijnwebwinkel was dan ook om een toegankelijk systeem te maken waarmee iedereen snel en makkelijk een webshop maakt. Een systeem dat gebruiksvriendelijk was en geen technische kennis vereiste. Iedereen zou er gelijk mee aan de slag moeten kunnen.
Elf jaar later
Eigenlijk is er qua missie weinig veranderd ten opzichte van elf jaar geleden. Mijnwebwinkel moet een toegankelijk systeem zijn en blijven, zodat iedereen ermee kan werken. Of eigenlijk: het moet zelfs leuk zijn om er mee te werken. Dat dit lukt blijkt de 35.000 webwinkels die al het levenslicht zagen met behulp van Mijnwebwinkel. En niet alleen in Nederland: inmiddels heeft het bedrijf haar pijlen ook gericht op het buitenland.
Toekomstplannen
Bij Mijnwebwinkel zijn ze dus nog lang niet klaar met groeien. Ze zetten zwaar in op het steeds weer verbeteren van het pakket en bevragen daarbij heel actief hun klanten. "Uiteindelijk moeten zij er prettig mee kunnen werken, dus luisteren we heel actief naar hun inbreng," vertelt Waijers. "We hebben niet alleen developers in dienst, maar ook specialisten op het gebied van gebruikservaring. En zo kijken we gezamenlijk naar steeds makkelijker en sneller dingen kunnen doen." Nog steeds dezelfde missie als elf jaar geleden, dus. En met de internationale uitbreiding boren ze weer een hele nieuwe markt aan.
Kies voor gemak
"Allerbelangrijkste overweging bij het kiezen van een softwarepakket moet echt gebruiksgemak zijn. Dat is belangrijker dan de prijs, want als bijvoorbeeld het invoeren van producten of het bijhouden van de voorraad veel tijd of frustratie kost, komt u dat uiteindelijk veel duurder te staan. Uw webshop verhuizen naar een andere aanbieder kost bovendien enorm veel tijd en moeite. Kijk dus of het pakket bij u past. Niet alleen qua functionaliteit, maar vooral ook of u er goed en snel mee kunt werken," adviseert Waijers. "Bijna alle pakketten hebben een gratis probeerversie. Onderzoek en vergelijk die versies grondig. En kies dan vooral voor gebruiksgemak." Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief